Hej,

Vi köpte en kyl/frys från Miele i januari. Den har från början låtit mycket - dels ett dovt och ett ljust ljud - och Mieles servicepersonal har varit här två gånger för att se om den låter "för mycket" utan att de kunnat hjälpa oss. Det enda de säger är att dagens kyl/frys låter mycket mer än tidigare pga av att man ej använder freon. Problemet är dock att den inte alltid låter mycket - kanske halva tiden. Vi har öppen planlösning och det är besvärande att sitta i TV-soffan och höra kylen!

Så, hur ska jag göra för att bevisa att den för för mycket oväsen? Fundering vore att låna en bullermätare och mäta när den låter på tok för mycket. Var lånar jag isf en sådan?
 
  • Gilla
amadyyy
  • Laddar…
Hej,

Jag kan förstå er frustration med ljudet från kyl/frys. Det är ju inte roligt att sitta och kolla på TV samtidigt som köket brummar med...
Sen bytet från Freon till andra kylmedier har man tvingats leva med en högre kompression av kylmediet än tidigare. Detta ger upphov till högre ljudnivåer. Men med hjälp av bättre kompressorupphängning etc. har industrin komit långt. Jag tror att om ni kollar i er instruktionsbok så uppger tillverkaren en ljudnivå på någonstans mellan 40 - 50 dB (A). (A) betyder att ljudet är filtrerat för att ta hand om ambienter (bakgrundsstörningar). Ett normalt samtal ligger på 50 - 60 dB. 3 dB skillnad är en halvering/dubblering av ljudnivån för ett mänskligt öra.
Tyvärr tror jag att ni inte kommer kunna bevisa att kyl/frys låter för mycket! Men...
Om er gamla kyl frys inte lät lika mycket... kan det vara så att de frekvenser som de avgav inte fortplantades lika mycket i ert hus/lägenhet som frekvenserna för er nya kyl/frys.
Vad gör man då??? Ni beskriver ett dovt och ett ljust ljud. Där jag arbetar på dagarna delar vi lite grovt in dessa som "stomburna" och "luftburna" ljud/störningar.
De luftburna ljusa ljud ni beskriver kan bara minskas genom att man sätter stopp för luftens rörelser genom att stänga en dörr etc. eller ändrar frekvensomfånget för den "skapande enheten" vilket tar oss till det nästa ljudet.
Det dova ljudet. Detta fortplantas genom stommen för ert hus/lägenhet och vandrar ut genom golv, väggar, tak, era möbler och t.o.m er egen kropp.
Det fina i kråksången är att detta ljud kan ni göra något åt. Ljudet beror på det underlag kylen/frysen står på! Prova lägg något under kyl/frys som t.ex en möbeltass. Karraktäristiken på båda ljudtyperna kommer ändras och totalnivån kommer minska. MEN ni måste lägga möbeltassar under alla fötter på enheterna. Kan vara lurigt under de bakersta rörliga...
Har ni bytt underlag från en plastmatta till ett hårdare golv som klinkers eller parkett kan detta vara upphovet till "oljudet" också. Kolla också att enheterna inte står DIREKT MOT VÄGG eller är skruvade med fästen i väggen. Ta då bort dessa för att minska ljudet.
Sen kan tilläggas att om man ökar luftgenomsträngningen på baksidan av kyl/frys ökar effektiviteten på dessa och de arbetar mer sällan. Inbyggnad av kyl/frys är av ondo och ger högre elräkning/mer kompressorljud.
Vill ni stånga er blodiga med Miele har Polisen/Komunen ljudmätare för kontroll av ljudnivån vid fester/tillställningar etc.

Lycka till!
 
Vi har också en öppen planlösning och hade liknande problem
Vi limmade en ljudabsorberande matta på väggen bakom kyl / frys och det var en avsevärd skillnad
När de var nya var ljudnivån högre och med tiden har även det blivit bättre
En möjlighet till detta kan vara att kompressorn har "kört in sig" inte så spänt
Tänk bara på att luftcirkulationen inte försämras om ni limmar dit en matta
 
Vi har ny (06) miele kyl/frys. Nu har vi inte jätte öppet, men säg att det är snett bak från soffa till frys ca 4 m. men inte störs vi. De låter knappt alls. de står ju iofs bakom kortvägg...
 
Svårt för mig att avgöra vad som är mycket buller eller ej. Har 1 år gammalt Miele 8762 kyl/frys. Visst hör man när det går men jag tycker inte att det stör. Har visserligen inte skåpet jämte tv:n men vi vistas mycket i köket och har aldrig tänkt på att det väsnas. Jämfört med det gammla skåp som stod här innan räknar jag det nya som knäpptyst.
 
Hej,

Precis som ManganA skrev i början av denna länk - Upplever vi samma sak...

Vi köpte Miele Kyl/frys KFN12924SD och var glada att ha köpt ett bra produkt med ett bra märke...
men men detta har blivit vår familj mardröm - Det går inte sitta i köket eller 4 meter bort sitta o titta på TV.
Vi hade 8 dagar öppetköp och dagen efter köpet ville lämna tillbaka produkten. Säljaren sa att detta oljud kommer att försvinna efter några dagar. Rigde tillbaka till honom (ELON) och klagade att ljudet har ökat till o med. Han hänvusade mig till Miele Servecie och menade att de bör undersöka produkten innan han kan säga vad vi kan göra.
Servis tekniker kom hem till oss efter 9 dgr efter köpet - Ljudet var kvar - men han var lite "garderad" och menade att alla våra Kylskåp låter såhär osv - Efter en stund upptäckte han att det kommer ljud av vibrationer där bak ... Började undersöka vidare och var nu tystlåten....
Hursom helst, efter undersökningen ville han inte säga någonting och sa bara att han bör prata med sin chef och sedan återkommer... Idag har gått 4 dgr och ingen har hört av sig...

Kan man få hjälp av kommunen eller POLISEN?!!!
 
amadyyy skrev:
Hej,

Precis som ManganA skrev i början av denna länk - Upplever vi samma sak...

Vi köpte Miele Kyl/frys KFN12924SD och var glada att ha köpt ett bra produkt med ett bra märke...
men men detta har blivit vår familj mardröm - Det går inte sitta i köket eller 4 meter bort sitta o titta på TV.
Vi hade 8 dagar öppetköp och dagen efter köpet ville lämna tillbaka produkten. Säljaren sa att detta oljud kommer att försvinna efter några dagar. Rigde tillbaka till honom (ELON) och klagade att ljudet har ökat till o med. Han hänvusade mig till Miele Servecie och menade att de bör undersöka produkten innan han kan säga vad vi kan göra.
Servis tekniker kom hem till oss efter 9 dgr efter köpet - Ljudet var kvar - men han var lite "garderad" och menade att alla våra Kylskåp låter såhär osv - Efter en stund upptäckte han att det kommer ljud av vibrationer där bak ... Började undersöka vidare och var nu tystlåten....
Hursom helst, efter undersökningen ville han inte säga någonting och sa bara att han bör prata med sin chef och sedan återkommer... Idag har gått 4 dgr och ingen har hört av sig...

Kan man få hjälp av kommunen eller POLISEN?!!!
Du har konsumentköplagen att luta dig mot. Snälla vad du än gör så gå inte till polisen med ett sådant trivialt problem!
 
Hursom helst, efter undersökningen ville han inte säga någonting och sa bara att han bör prata med sin chef och sedan återkommer... Idag har gått 4 dgr och ingen har hört av sig...
4 dgr är inte mycket i sådana sammanhang. Men varför sitta och vänta på att de ska höra av sig? Har du bråttom så är det bara att ligga på och ringa själv.
Fråga också vad de har kommit fram till i samband med undersökningen, och vad de tänker göra åt det, och när.

Vi köpte en ny kyl/frys för ett par år sedan, och den låter helt klart mer än den gamla. Dock inte konstant, utan förmodligen beroende på vilken arbetsfas den är i, eftersom det är olika typer av ljud. En del är tämligen höga och störiga. Tror det bara är att acceptera, el möjligtvis betala mer pengar för att få ett dokumenterat tystare skåp, el att själv försöka bullerdämpa på olika sätt såsom har beskrivits i denna tråd.
 
Hej,

Rätt ska vara rätt...

Jag kunde inte vänta och ringde själv Miele Service själv....

Mycket trvlig person svarade och jag berättade hela sagan (se tidigare inlägg)... Han lovade återkomma efter att ha pratat med Service tekniker som har undersökt vår Kyl/frys (Miele) hemma hos oss.

JOHOOOO

Han ringde tillbaka efter en timme och sa "VI KOMMER ATT BYTA ER KYL/FRYS... NI FÅR NYA NÄSTA VECKA..."

Naturligtvis jag och familjen känner lättnad och är glada...

Tack Miele!
 
m97marro skrev:
3 dB skillnad är en halvering/dubblering av ljudnivån för ett mänskligt öra.
Liten rättning bara, 3dB är en dubbling/halvering av effekten i ljudet.
10dB motsvarar en halvering/dubbling av uppfattad ljudstyrka.
 
amadyyy skrev:
Hej,

Han ringde tillbaka efter en timme och sa "VI KOMMER ATT BYTA ER KYL/FRYS... NI FÅR NYA NÄSTA VECKA..."

Tack Miele!
Hur gick det? Fick du ett annat märke eller en annan frys av samma fabrikat? Hur låter den nya?
 
Hej,

Jodå, vi fick nya Kyl/Frys och de monterade o allt... om ljudet kan jag säga att dessa Kyl/Frys låter också (ca 25% mindre)... men jag och familjen kompremissade verkligen där - För att våra gamla Kyl/Frys let ingenting fast de var mer än 10 år gamla. Besviken!:(
 
Också trött på alla ursäkter från tillverkare som hela tiden säger att de nya låter så här. Vaf*n lös det då. Det sitter 1000-tals ingenjörer som kan jobba på en lösning och den som kan sälja in ett skåp som tyst idag och det verkligen är tyst har ju ett övertag som heter duga. Om jag visste mitt skåp var tyst som mitt gamla freonskåp skulle jag lätt betala flertalet 1000 extra mot skåpet som låter som en dånande Boeing 737.
 
amadyyy skrev:
Hej,

Jodå, vi fick nya Kyl/Frys och de monterade o allt... om ljudet kan jag säga att dessa Kyl/Frys låter också (ca 25% mindre)... men jag och familjen kompremissade verkligen där - För att våra gamla Kyl/Frys let ingenting fast de var mer än 10 år gamla. Besviken!:(

Är det samma märke och beteckning på den nya? Varför låter den mindre?
/från en till som är besviken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.