Bytte ut gamla kylfrysen mot en ny som inte hade galler, kondensor på baksidan.
Nu har det blivit jäkligt varmt på sidorna där det står dikt an mot andra köksskåp.
Känns på väggarna inne i de köksskåpen att de är markant uppvärmda.
Kanske inte funkar att ha den modellen installerad på det sättet?
Gamla skåpet hade ju traditionell kondensor på hela baksidan så varmluften kunde ventileras uppåt.
 
Verkar vara en väldigt udda maskin du installerat. Har du bilder?

Närmast självklart tycker jag att en kyl/frys avsedd för installation på traditionellt vis har värmeavgivade element så att de kan kylas av. Typiskt bakom skåpet, vent uppåt. Faktiskt aldrig sett andra varianter mer än på fristående frysboxar där detta sker på sidorna.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Verkar vara en väldigt udda maskin du installerat. Har du bilder?

Närmast självklart tycker jag att en kyl/frys avsedd för installation på traditionellt vis har värmeavgivade element så att de kan kylas av. Typiskt bakom skåpet, vent uppåt. Faktiskt aldrig sett andra varianter mer än på fristående frysboxar där detta sker på sidorna.
Scandomestic skf 396 w heter modellen.
 
S
Enligt manualen ska man inte man inte bygga in den
 
  • Svensk text om installation av kylskåpsprodukter, instruktioner, diagram över dimensioner och rumsutrymmesbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
K Klabbis 3000 skrev:
Bytte ut gamla kylfrysen mot en ny som inte hade galler, kondensor på baksidan.
Nu har det blivit jäkligt varmt på sidorna där det står dikt an mot andra köksskåp.
Känns på väggarna inne i de köksskåpen att de är markant uppvärmda.
Kanske inte funkar att ha den modellen installerad på det sättet?
Gamla skåpet hade ju traditionell kondensor på hela baksidan så varmluften kunde ventileras uppåt.
så är det numera i synnerhet de från asien
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
K Klabbis 3000 skrev:
Scandomestic skf 396 w heter modellen.
PRC grejer funkar inte om du inte har en rejäl luftspalt på sidan
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan
Det står ju uttryckligen att det måste vara fritt 10 cm på båda sidor, 5 cm på baksidan och 30 cm upptill.

Du har köpt fel typ av skåp för din användning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Det står ju uttryckligen att det måste vara fritt 10 cm på båda sidor, 5 cm på baksidan och 30 cm upptill.

Du har köpt fel typ av skåp för din användning.
Made in PRC är alltid fel
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
PRC grejer funkar inte om du inte har en rejäl luftspalt på sidan
Det var ju synd. Säljarna säger att det räcker om det finns fri luft ovanför men det är ju inte så det står i manualen.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det står ju uttryckligen att det måste vara fritt 10 cm på båda sidor, 5 cm på baksidan och 30 cm upptill.

Du har köpt fel typ av skåp för din användning.
Det var ju skit, när jag diskuterade måtten med säljaren så fick jag ingen upplysning om att det ska vara minst 10 cm fritt på varje sida. Skåpet går in om det är 60 cm var det enda det var tal om.
Det är köpt av en lokal handlare men jag vet inte om man har rätt att lämna det tillbaka.
 
K Klabbis 3000 skrev:
Det är köpt av en lokal handlare men jag vet inte om man har rätt att lämna det tillbaka.
Varför skulle du inte ha det?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Att säljaren har gett fel informationen vid en sån noggrann diskussion ger dig rätt att reklamera.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
K Klabbis 3000 skrev:
Det var ju synd. Säljarna säger att det räcker om det finns fri luft ovanför men det är ju inte så det står i manualen.
Typiskt felgiganten
 
electroluxaren skrev:
Typiskt felgiganten
Har de den i sortimentet?
 
K Kane skrev:
Har de den i sortimentet?
Jag slog upp denna frys litet snabbt och det hamnade på Gränsbygden, gransbygden.se.

Från min erfarenhet säljer de ok grejer men kan tex vara avsedda för den franska eller andra marknader. Litet lustigt men inget jag hängt upp mig på. Tror jag köpte vår alldeles utmärkta Siemens pyrolys inbyggnadsugn därifrån för en 10 år sedan, inga som helst bekymmer i det fallet.

Parallellimport kan det kallas för rent tekniskt, avskytt bland en del på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.