Jag fick nyss hem en fristående Cylinda kyl/frys som omgående skar i örat med ett högfrekvent surr (jag har tinnitus, samt bra hörsel). Däremot har den inte ett lågfrekvent brummande som störde 24/7 från den trasiga Electroluxen jag hade innan.

Tips på en fristående kyl/frys som är relativt tystgående och varken har diskant eller lågfrekvent som stör hemma? Ok om den låter ibland, men inte dygnet runt.

Jag har sökt i forumet och förstår att jag inte är ensam om problemet, behöver tips på modell som finns i handeln nu.
 
R Tinnituz skrev:
Jag fick nyss hem en fristående Cylinda kyl/frys som omgående skar i örat med ett högfrekvent surr (jag har tinnitus, samt bra hörsel). Däremot har den inte ett lågfrekvent brummande som störde 24/7 från den trasiga Electroluxen jag hade innan.

Tips på en fristående kyl/frys som är relativt tystgående och varken har diskant eller lågfrekvent som stör hemma? Ok om den låter ibland, men inte dygnet runt.

Jag har sökt i forumet och förstår att jag inte är ensam om problemet, behöver tips på modell som finns i handeln nu.
Ingen rekommendation men Bosch låter dig returnera inom 100 dagar om du inte är nöjd.
https://www.bosch-home.se/nyheter-och-kampanjer/100dagar-nojdkund
495:- i returfrakt får du stå för.
Jag köpte ett Liebherr kylskåp till stugan nyligen, ingen frys. Inte ljudlöst men väldigt lågmält. I lägenheten satte värden in ett Electrolux kyl (utan frys) för ett tag sedan, mycket bullrigare än Liebherren.

/Höghus
 
  • Gilla
Rosa-Ljus
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ingen rekommendation men Bosch låter dig returnera inom 100 dagar om du inte är nöjd.
[länk]
495:- i returfrakt får du stå för.
Jag köpte ett Liebherr kylskåp till stugan nyligen, ingen frys. Inte ljudlöst men väldigt lågmält. I lägenheten satte värden in ett Electrolux kyl (utan frys) för ett tag sedan, mycket bullrigare än Liebherren.

/Höghus
Ja, jättebra idè med Bosch. Jag hittade en modell som jag tror passar och verkar rätt så tyst enligt omdömen. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
R Tinnituz skrev:
Ja, jättebra idè med Bosch. Jag hittade en modell som jag tror passar och verkar rätt så tyst enligt omdömen. Tack för tipset!
(y)
Liebherr-kylen ersatte en Bosch. Den funkade bra i 10 år och har varit tyst.
Det säger väl iofs inget om hur en nyare Bosch låter...

/Höghus
 
Min bosch har både basljud ibland och ett lite mer högfrekvent tjut.
 
  • Gilla
Rosa-Ljus
  • Laddar…
Åh nej! Det låter ju trist. Jag satsade på ett Bosch KGE36AICA som i teorin borde vara rätt tystgående (låg energiförbrukning, ingen fläkt eller no frost). Jag håller tummarna och blir det fel får jag utnyttja 100 dagar garantin. Jag kan uppdatera i tråden här hur det föll ut, för de som råkat ut för samma problem.
 
  • Gilla
ellakulle
  • Laddar…
Tyvärr låter det nya Bosch KGE36AICA bl a som en mycket högfrekvent svärm syrsor - ett ljud som sedan sitter kvar i mina öron som en skugg-tinnitus en längre stund. Så det går inte. Det blir retur, och att hitta nytt.
 
R Rosa-Ljus skrev:
Tyvärr låter det nya Bosch KGE36AICA bl a som en mycket högfrekvent svärm syrsor - ett ljud som sedan sitter kvar i mina öron som en skugg-tinnitus en längre stund. Så det går inte. Det blir retur, och att hitta nytt.
Hej! Nu är ju detta några år senare....meen... Jag har fått hem kylfrys i modellen du skriver. Riktigt bra pris fick jag och tänkte/tyckte/trodde det var en bra produkt för pengarna. Likt dig här jag gott och har problem med tinnitus varför det är viktigt för mig med tysta produkter. Har precis startat maskinen och högfrekvent ljud är ihållande. Har svag förhoppning om att det slutar när maskinen blivit kall....men utifrån det du skriver så verkar det väl riskabelt otroligt. Valde Bosch av massa skäl men bland annat 100 nöjd-garanti i hundra dagar. Så det blir väl en retur kanske. Frågan är vad jag ska hitta istället? Hur gick det för dig, har du tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.