Jag ser många som nämner kvm priser på huset..
skulle vilja veta om det innefattar alt dvs tomt tillval golv mm mm, eller bara standardutförande.

I vilket fall många här på forumet har väl byggt någon gång. Vad hamnade i så fall erat kvm pris på och vad innefattar ert kvadratmeterpris.....
Var det 1plans, 1,5, eller 2planshus..

Självklart vet jag att man kan påverka med val av inredning med mera, men jag är bara ute efter referenspriser på olika typer och olika priser..
Byggde ni själva
Anlitade ni något företag.
Hur mycket gjorde ni själva i huset..
mmmmmmm..

Berätta gärna så man kan få lite hum om allt.

Om tomten är med i kvmpriset vad gav ni i så fall för den..

Dela nu med er av era erfarenheter tackar som svarar..
 
Nog för att vi bygger fritidshus, men som en liten referens iaf:

Tomt (irrelevant eftersom sdå många faktorer spelar in iof): 40 '
Grund, Plintgrund: 5 '
Schakt: 10 '

Sedan själva huset 45 kvm, då, självbyggt + elektriker som kommer gå på ca 150 000

Så per kvm: 3400 kr/kvm för huset inklusive el, vvs, tapet etc, eller ca 5500 kr/kvm om man räknar med tomt, inredning och allt i slutändan.

Detta är för ett självbyggt fritidshus då...

/K
 
Ungefär 7000 kr/m² för ett enplans på 140m². Då ingår även en rejäl carport (70m²) och en gäststuga. Då har jag gjort allt själv.
 
andersmc..'
har du gjutit, vvs, och el själv då också?
i vikket fall så var det ju bra pris..
 
Det jag lejt bort är schaktning, montering av våtrumsmatta och själva inkopplingen av elen. Resten har jag gjort själv. Så priset är i princip materialkostnaderna.
 
Att dömma av vad jag läst här på forumet så behöver en snickare 10h/kvm för att bygga ett hus. Ta det gånger 140=1400 Vad kan en snickarfirma ta betalt per timme..350 kanske!!?? 350*1400=490000. Garanterat minst 490000 har du sparat på att göra allt själv. Förmodligen mer! Det lönar sig att vara händig. Sen att familjen tar lite stryk om man har en sån är ju ett annat kapitel
 
Per 72 ..
De låter ju vettigt jag tror tillochmed att det blir 350+moms så lite mer sparar man.
Konstigt att jag intet tänkt så mycket på just vad jag sparar in på..
Nu vet jag att den prissumman inte stämmer riktigt.
(Jag glömde kanske nämna att jag är snickare själv).
Nu är det visserligen olika, tar man löpande arbete, blir det oftast billigare också, så kanske det stämmer vad kostnaden blir ändå..
Exempel........
Villa 1,5 plans på ca 160m2 har vi i arbetstimmar, dvs det vi snickare gör med ett prefab hus. ca 330h........
1planshus lika stort mindre timmar.

Men visst sparar man mycket.. man sparar ju ännu mer genom att lägga in offerter till el, vvs m.
låtert man ett byggföretag sköta d så tar de ju betalt för det åckså, å d e inte lite heller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.