Säkert en heldum fråga men jag måste ändå ställa den..
Vårt larm skickade igår ett sms om att en zon utlöst. Lätt stressad fick vi kontakt med grannen som försiktigt närmade sig huset för att konstatera att allt var ua.
Funderade sedan på hur vi hanterar ett larm via sms. I manualen kan läsa om kvittering vid uppringt larm, men hur gör man vid sms-larm? Blir inte klok på anvisningarna faktiskt...

(köpt i England så det känns enklare att ställa frågan här..)
 
Vad menar du med att du vill kvittera larmet via SMS? Vad förväntar du dig ska hända om du skickar ett kvitterings-SMS?

På Powermaster skickas det ut ett SMS till samtliga personer man angivit som SMS-mottagare och larmet förutsätter att de kommit fram. Larmet väntar inte på att användare 1 ska göra nåt innan det skickar till användare 2, utan det skickar som sagt till alla samtidigt.

Vid uppringt larm kan du kvittera larmet i telefonen, ja, men det betyder inte att larmet slutar tjuta hemma i kåken, utan enbart att larmet inte försöker ringa upp nästa person i telefonlistan (beroende på om man valt att det räcker med att en person kvitterar eller att alla måste kvittera att de tagit emot det uppringda larmet).

Får du (och de andra i SMS-listan) ett SMS om att larmet gått så kan de av er med användarkod stänga av larmet med ett SMS : DISARM xxxx (där xxxx är användarkoden).
 
Och en sak till: det finns inga dumma frågor. :)
 
Nä det blir ju självklart när man får lite perspektiv och lite synpunkter 😳. Men jag förstår hur du menar, men blev bara osäker när jag läste i manualen. Tack för svaret, det blev ju hur logiskt som helst😄.

Och idag löste samma deckare igen, på ovanvåningen. Har haft larmet ca 10 mån utan problem. Både igår och idag kraftig låg sol, kan det spela roll... Blev iallafall uppstressad igår eftersom vi skaffade larmet när vi haft inbrott i huset. Det vill vi gärna undvika, ingen trevlig upplevelse...
 
Jag är ingen larmexpert, har bara haft mitt larm några dagar, men rörelsedetektorer är känsliga för värmeförändringar, så visst kan solen lösa ut larmet. Det som talar mot det är att det funkat i 10 månader utan problem.
 
Vi har gjort walkingtest ua. Fäller persiennerna imorgon så få vi se. Har annars ingen idé om vad det skulle vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.