Jag köpte 250 meter pärlspont här om dagen och upptäckte att det inte finns kvistlack att köpa längre. Beckers har börjat sälja någon vattenbaserad variant istället. Vattenbaserat och kvistar brukar av tradition inte fungera. Jag tänker inte prova för att efter ett eller två år se mina farhågor besannas. Efter letande efter eventuellt gammalt lager hos olika färgaffärer (Stockholm Västerort) fick jag tag i en pytteflaska äkta shellack för 130 kronor (något slags byggnadsvårdsmärke).
Någon som har tips på billigare shellack någonstans? Det skulle också vara intressant att höra föklaringen till varför kvistlacken togs bort.
 
ämnet i kvistar som slår igenom består av två delar; ena delen är oljebaserad hyffsat resistent mot, den andra delen är vattenbaserad hyffsat resistent mot. Inga garantier trots kvistlack alltså. Antagligen är det så att den vattenbaserade har visat sig mer effektiv, man tar ju inte gärna fram sämre produkter som företag. Men kolla med Alcro om du vill ha olje.

Annars: kör ett lager kvistlack vatten, ett lager alkydfärg, slutstryk med vattenbaserad färg. Vore fan om denna kombination slog igenom.
 
då finns det kanske inte att köpa schelack flingor längre. Köpte sådana förr till både kvistar och att limma fast bromsband med. Det skall röras ut i rödsprit, men farsan hade 99.6% finsprit, och tyckte det blev bättre med det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag köpte Alcro kvistlack för ett år sedan. Finns inte det kvar längre alltså?
 
Jag köpte en flaska schellack på Fredells i Stockholm för några månader sedan, kommer dock inte ihåg vad det är för märke.
 
Gysinge byggnadsvård har shellack i sin butik. Jag har även köpt på Skansen byggnadsvård.
Dessa har fungerar väldigt bra.
 
På BYGGMAX finns det vanlig shellack ännu 89,95:- för 300ml.
 
har för mig att yrkesmålarna inte får använda shellack längre men tror samtidigt inte att det är något förbud för privatpersoer.
 
Färghandelskompaniet har vad jag vet slutat med sina 500 ml flaskor och levererar istället en motsvarand produkt i sprayform! Bra eller dåligt? Vet ej. Det heter schellackspray.
Anders
 
Tack för era svar.
Beckers (som är samma som Alcro) svarar att de slutat tillverka etanolbaserad kvistlack av miljöskäl. Shellack används i livsmedel (E904) och etanol, ja det konsumeras i långt större mängder än vad som används till kvistlack.
Sprit ser väldigt farligt ut om man läser ett säkerhetsdatablad, men normalanvändaren badar inte direkt i kvistlack.
Den vattenbaserade består av polyvinylacetat (ungefär som trälim) och klassas som ofarlig, även om ingående ämnen klassas som giftigt, frätande och miljöskadligft (!).

Jag såg också sprayvarianten, men den etanolen kostar som konjak. Duger säkert till småjobb.
Jag får väl åka förbi Byggmax och bunkra kvistlack för snart finns väl bara shellack att få från Gysinge och andra liknande butiker.
 
Shellackflingor kan du alltid få tag i och således själv blanda med Rödsprit = kvislack.
 
Är shellack förbjuden? Festligt! Själva substansen är ju en ren naturprodukt. Är det brännvinet det är löst i som är så farligt att det är förbjudet?
 
Jag har i alla fall använt shellack ganska nyss (köpte det i slutet av juni). Ungefär 80 spänn för 3 dl färdig lösning, och 40 spänn för 100g shellackflingor (som ska blandas med 1 dl t-sprit - fast vi fick blanda den med mycket mer, för annars var det alldeles för tjockt). Byggfabriken i Malmö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.