taklist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bott i en BRF i 3 år nu. Den var tämligen nyrenoverad då, men nu har kvistarna på taklisten börjat lysa igenom mer och mer, värst i köket. Nu ska jag målla om väggarna och tänkte fixa taklisten samtidigt, men är osäker på vad som är bäst. Shellack ska man ju använda sägs det, men hur går jag till väga när det redan är målat? Tacksam för svar från någon seriös målare t.ex.Jag tar för givet att listen är målad med samma färg som taket. ;) Nån som vet vad tapeten heter kanske? Grå med stora blommor i svart å vitt.
 
Finns grundfärg som spärrar mot sånt jotun har en som heter häft och spärr. Ska inte behövas tapetsera om eller något sådant. Är en bred taklist räcker med att måla den.
 
Tillägg till den infon: om du målar flera lager ska spärrskiktet torka minst 24 timmar först, för att härda ordentligt. Det kommer på sikt att blöda igenom även i spärrskitet, men där tar det stopp, så jag skulle chansa på bara spärrfärgen.
 
  • Gilla
Xlntjone
  • Laddar…
Bin
 
Lite schellack och sen vanlig färg på det!
 
Freddy_kruger skrev:
Lite schellack och sen vanlig färg på det!
Använder du schellack måste du använda oljebaserat över schellacken.
 
Shellack rekommenderar jag inte, det blir gärna en blank fläck istället och det är precis lika störande som en gul fläck enligt min mening.

Spärrfärg (den är alltid matt, så inget problem där) antingen på det gula eller på hela. Låt torka minst 24 timmar. Om det ser okej ut, så gör inget mer förrän det om ett par år eventuellt blir gult igen. då målar du med valfri färg en sista gång, det gula kommer då INTE att blöda igenom spärrfärgen.
 
Anna_H skrev:
Shellack rekommenderar jag inte, det blir gärna en blank fläck istället och det är precis lika störande som en gul fläck enligt min mening.

Spärrfärg (den är alltid matt, så inget problem där) antingen på det gula eller på hela. Låt torka minst 24 timmar. Om det ser okej ut, så gör inget mer förrän det om ett par år eventuellt blir gult igen. då målar du med valfri färg en sista gång, det gula kommer då INTE att blöda igenom spärrfärgen.

Har aldrig haft problem med att det blir blanka fläckar så som du beskriver det. Men jag hade inte använt schellack i detta fallet av andra orsaker.
 
Hade precis detta i ett vitmålat badrumstak, där kvistarna blödde igenom efter ett par år. Shellackade (på befintlig färg) och målade sedan om taket. Har aldrig haft en tanke på att det skulle bli några problem eller skillnad för att det är blankt under, och det syns ingen skillnad där det är lack under och inte.

Fast det är klart - målar man på trälister och inte putsar ner resningen efter första omgången grundfärg utan behåller den skrovliga ytan är det klart att det kanske skulle synas som avvikande. Men det gör det ju redan från början i så fall där kvisten är i alla fall, för kvistar reser sig inte....
 
Xlntjone skrev:
Använder du schellack måste du använda oljebaserat över schellacken.
Driver du med mig?! Jobbat som målare i snart 20år och har aldrig behövt oljefärg på schellack...

Ganska säker på att du har fel där;)
 
Nej det har jag inte
 
Xlntjone skrev:
Finns grundfärg som spärrar mot sånt jotun har en som heter häft och spärr. Ska inte behövas tapetsera om eller något sådant. Är en bred taklist räcker med att måla den.
Hade för mig att jotuns variant var både gul och blank, men det kanske har ändrats på (var ju inte något vinnande koncept enligt mig)?
 
Det finns kanske olika varianter, men här är det ju vit, matt spärrgrund som ska användas. Finns ett par märken att välja på. Kostar sisådär 3 gånger så mycket som vanlig färg, eller fem gånger så mycket som billigaste färgen, men eftersom man spar minst 3 färglager på det så är det ju värt pengarna.
 
Jo just därför jag kommenterade... det blir ju lite tokigt om man spärrar upp ytorna och sedan blir tvungen att slutstryka med vanlig färg i alla fall, när det som sagt finns isolerande färger som blir matta och vita direkt.
 
Sen beror det på hur noga man är. Jag själv har aldrig stött på en spärrfärg som är lika vit som vanlig takfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.