I januari 2007 beställde jag 2st diskbänkar av massiv valnöt av Kvik kök. En av dem kom med en undermonterad Franke diskho. Diskhon visade sig felkonstruerad vilket omöjliggjorde komplett installation. Ett stort hål finns i min diskho, vatten läcker in och det ser rentutsagt förjävligt ut. Jag har blivit runtbollad i ett år, ingen återkommer och ingen tar sitt ansvar. Jag har ringt, ringt, ringt och mailat. Kalaset kostade 20 000:-

Jag fixade själv en temporär lagning i form av metallplattan ni kan se på bilden. Allt är snett, glider omkring och vatten läcker fortfarande in. Jag kan inte ha det så!

Nedan är ett mail jag skickat till butiksansvarig, ingen återkommer, ingen är tillgänglig och ingen ringer upp på lämnade meddelanden.

Vad kan jag göra?


Jag heter Mattias och har kontinuerligt varit i kontakt med Kvik kök under året som gått. Orsaken är en felkonstruerad diskho. På bilden finns visas en bild på felet och min egna temporärlagning. Hålet är alldeles för stort och "cylindern" kan inte monteras enligt anvisningar, utan metallplattan trillar "cylindern" ned eftersom monteringshålet är för stort.

När jag först fick leveransen trodde jag att det var en felleverans, att jag fick fel cylinder. Första halvåret gick ut på att Kvik sade sig förstå, och att de skulle eftersända ny del. Varje gång jag ringde lovade de att den var på väg, i slutet hänvisade de mig vidare. Som du vet stängde ni till slut igen butiken. Jag kontaktade därvid Barkaby, de fortsatte skicka runt mig och hänvisa till personer som skulle återkomma, men som aldrig återkom.

Till slut gick jag högre upp i kedjan, och efter totalt 9 månader av samtal och runtskickningar lyckades jag äntligen få hjälp som bestod av att Kvik Barkaby skickade en bit av en koppling till avloppssystemet (!?) .
För att göra en lång historia kort kontaktade jag till slut själv Franke. De sa att diskhon definitivt var felkonstruerad och att de helt enkelt inte tillverkade, och aldrig hade tillverkat "cylindrar" som passade min diameter.
Jag fick dem därefter att tillverka och skicka metallplattan som du kan se på bilden.
Som du ser är det snett, metallringen glider runt och vatten läcker in. Detta är inte vad jag betalat för. Jag godtar inte varan och vill göra reklamation!
 
  • IMG_21672.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
En formsak. Du skriver "..och vill göra reklamation!"

Är man lite trilsk säljare kan man envisas att säga att du inte gjort någon reklamation, du vill göra en... nån gång.

"Härmed reklamerar jag varav si och så... enligt beställning si och så och leverans si och så. Felen är följande..." är bättre.

Men annars verkar detta vara ett fall för vår vän i Umeå, han torde hoppa på det direkt. :)
 
Ja du, jag har själv inte de bästa erfarenheterna av Kvik. Helt vansinnigt dålig kvaklitetssäkring av deras leveranser. Saknades tex alla gångjärn. Sen saknades det skruvar till benen o ja sen saknades det två st ben! Inga jätte allvarliga grejer men man blir sjukt irriterad och måste ringa upp o be dem skicka grejerna direkt. Sen är deras instruktioner helt värdelösa! En massa prylar skickas oxå inplastade men med totalt avsaknad av märkning, man får gissa sig till var grejerna ska va. Varför inte lägga allt i det paket där det ska va? Skärpning KVIK! Börjar lukta IKEA för 10 - 15 år sedan när kvaliteten var sådär o det saknades skruvar mm i paketen. Synd, för jag gillar deras design.
 
Tycker denna tråd är ganska så informativ med vad man skall göra i liknande fall, dock när det gäller bilar. Det rör sig om hur man med konsumentlagen kan göra så att företaget gör rätt för sig. Med lite tur är det liknande för kök. Läs speciellt "Långmilare"s inlägg noga.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=151619
 
Jättetrist att höra! Vi har precis satt upp vårt kvik kök och är hittills mycket nöjda men visst var "installationsguiden" under all kritik!

Lycka till med att få rätsida på saken.
 
Vi har precis installerat vårt Rimini-kök från Kvik och är väldigt nöjda med utseendet och känslan i luckor och lådor.
Däremot var montageinstruktionerna det sämsta jag sett! Det krävs en del händighet för att få rätt på alla detaljer. Exempelvis så förborrar Kvik gärna för infällda spottar, men var kablarna ska ta vägen på skåpens baksida har de glömt.

Leveranserna har tagit lite tid och en del blev förstås fel. Det sämsta har dock varit kundsupporten. Köper man kök för 40000 kr så kan väl återförsäljaren åtminstone göra sig besväret att ringa och tala om när leveransen kommit? Vi har själva fått ringa ett otal gånger och fråga. Till och med MediaMarkt ringer och talar om när en apparat kommit till lagret, trots att de har 10000 kunder om dagen.
 
Maila länken för den här tråden till "supporten" på Kvik och bjud in dom i diskussionen.
Att dom inte kan fixa detta är under all kritik....
Den struntsumma det skulle kosta dom är inget jämfört med förlusten dom gör just nu.

Angående adaptern du fick från Franke: Kan du inte limma fast den?
I alla fall för att lösa det temporärt...
 
Där ser man hur olika det är mellan olika återförsäljare. Vi installerade vårt Kvik-kök Mano för någon månad sen och är mer än nöjda med servicen. Klara besked och inte en pryl saknades.
Det sista vi gjorde var att lägga på stenskivan med sargframkant som då stått i ett hörn i över en månad. Visade sig att den var ca 2 cm för lång på grund av missuppfattning mellan mig och försäljaren där båda tyckte sig ha rätt. Hursom, utan några som helst protester kom dom och hämtade den en morgon, åkte iväg till nån som sågade till den och kom tillbaka på eftermiddagen och la dit den igen. Givetvis utan kostnad. Allt för kunden som dom sa. Förstår inte att inte alla återförsäljare har den mentaliteten. Dom är ju ändå egenföretagare och det finns väl få saker som sprider sig snabbare än dåligt rykte.....
 
Morsning i tråden.

Vis av egen och andras erfarenhet så kan jag bara ge dig ett råd, stäm dom.
Har själv haft GRYMMA problem med Noblessa och valde till slut att vända mig till en advokat.
Och då kan jag lova att det började hända grejer. Gick iofs så långt att det skulle bli en liten sittning i tingsrätten men dagen innan fick dom ge sig och jag fick tillbaka mina pengar samt alla mina kostnader betalda.
Och i regel har man ju hjälp av hemförsäkringen när man behöver advokat hjälp, så även om man skulle förlora så blir det inte så dyrt.
Men med rätt advokat så kan jag lova dig att du vinner, om det är så att advokaten tycker att det är rätt att gå vidare. För tyvärr så kör dom stora drakarna över enskilda konsumenter precis som dom vill för dom vet att de flesta törs inte dra dom till rätten.
Kontakta gärna mig om du vill ha kontaktinfo till den advokat jag använde mig av.
 
Jag har ringt runt hela Kvik och funnit vem som var ansvarig för butiken vid tidpunkten. När jag fått tag i honom slingrade han sig men lovade tillslut att hjälpa mig. Han återkommer dock inte.
Jag mailar bilder, han återkommer inte. Jag ringer till honom, han har fått mailet och han lovar att återkomma. Han återkommer inte. Jag ringer och lämnar meddelanden, mailar, men han återkommer inte.

Advokat känns lite överdrivet eftersom totalkostnaden för att byta ut diskbänkarna inte övergår 20 000, men det är inte uteslutet.

IMG_2218-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är precis så dom vill att du ska resonera. För så länge du gör det kommer du inte få hjälp, tro mig.
Dom åker runt på bananskal pga. att de allra flesta inte "törs" ta en fight för att få rätt.
Nej ta ett råd från en som lessnade för många år sedan, ta fram det tunga artilleriet och börja skramla, för det är det enda språk dom förstår.
 
Det här låter ju skrämmande. Jag har tankarna på ett kvik kök men inte besställt än
 
Att maila är kanske inte ett bra sätt att se till att man får svar. Åk till en Kvick butik och ta det den vägen. Face 2 Face brukar vara ett mycket bättre sätt att få igenom sina rättigheter. Jag hade tagit med mig kvitto samt ho och inte gått förän jag hade pengarna tillbaka.
 
mattisch skrev:
Jag har ringt runt hela Kvik och funnit vem som var ansvarig för butiken vid tidpunkten. När jag fått tag i honom slingrade han sig men lovade tillslut att hjälpa mig. Han återkommer dock inte.
Jag mailar bilder, han återkommer inte. Jag ringer till honom, han har fått mailet och han lovar att återkomma. Han återkommer inte. Jag ringer och lämnar meddelanden, mailar, men han återkommer inte.

Advokat känns lite överdrivet eftersom totalkostnaden för att byta ut diskbänkarna inte övergår 20 000, men det är inte uteslutet.
Har inte denne "någon" en chef?
Presentera ditt ärende för honom/henne och lova/hota med att kontakta "vår allas" Sverker och diverse tidningar.
Kräv ett avslut på ärendet inom en rimlig tid samt kompensation för de umbäranden du haft.

TrollMann skrev:
Att maila är kanske inte ett bra sätt att se till att man får svar. Åk till en Kvick butik och ta det den vägen. Face 2 Face brukar vara ett mycket bättre sätt att få igenom sina rättigheter. Jag hade tagit med mig kvitto samt ho och inte gått förän jag hade pengarna tillbaka.
Maila eller skriva brev är nog att föredra i ärenden där företag slingrar sig. Då framgår det svart på vitt vem som sagt vad, naturligtvis förutsätter det att personerna svarar på brev eller mail.
Med mail går det ju att använda funktionen Läskvitto och med vanlig analog post Mottagningsbevis.

Tyvärr råkar många ut för dessa bekymmer i olika branscher men det går att rätta till.
Se bara till att vara saklig och lagom giftig i den skriftväxling som sker, ha fakta och jämför ev.till rättsfall el.dyl. Var aldrig otrevlig eller gå till rena personangrepp.

Jag har på detta sätt med framgång fått rätsida på de problem jag stött på.
2 exempel:
1: En leverantör sålde ett kök med vitvaror till oss 2004. Specialtillverkade bänkskivor beställdes. Några dagar innan köket skulle levereras ringde dom och sa att skivorna var försenade. Då hade jag redan rivit ur vårt gamla kök. Detta innebar att jag fick montera köket och provisoriskt använda våra gamla skivor.
Efter några telefonsamtal, där det inte hände mycket, skrev jag lagom ett giftigt till någon höjdare i huvudkontoret. Då fick jag låna skivor i bok som såg bättre ut än de "pusselbitar" jag själv hade. Efter ytterligare förseningar, jag tror det tog totalt 3 månader, kom så de riktiga måttbeställda.
Då var jag så irriterad, eftersom vi skulle på semester, att jag krävde att dom skulle bekosta en snickare som monterade dom samt fällde in diskho. - Nytt mail till huvudkontoret och snickaren stod i givakt hos oss en knapp vecka senare.
Tog sedan upp frågan om kompensation, utan att tala kronor och ören, vilket dom bad att få återkomma om.
1 månad senare fick vi en kompensation på 10% av bruttopriset på vårt kök. (Då hade vi tidigare ändå fått 10% direkt vid köpet.

2: På liknande sätt fick jag fart på vår bredbandsleverantör som inte höll utlovad hastighet. Fick dom att begära att Telia skulle renovera i några telestationer m.m.
Hade därefter fritt bredband i 1 år som kompensation.

Så stå på dig mattisch.
Skulle inte detta hjälpa så är det naturligtvis advokat som gäller. Tyvärr.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.