Hej!

Jag skall inom kort (vilket år som helst) ge mig på att putsa mina källarväggar av betonghålsten. Jag har aldrig putsat förut, men mod i barm osv.

Jag ramlade på den här produkten, kvarsittande avdragsbanor i metall. Det verkar perfekt för mig, eftersom jag då kan väga in dem i lugn och ro och inte behöva jobba mot klockan medan bruket brinner. Men det känns också lite skumt... Blir det inte en perfekt sprickanvisning om man låter dem sitta kvar, och kommer de inte att synas i ytan? Har någon använt dylika och kan ge lite förklaring, det finns i princip ingen info på nätet som jag kan hitta.

Eller är det kanske lika bra att montera ett par träribbor som avdragsbanor, men "fuska" och skruva upp dem, och sedan ta ner dem när bruket satt sig en aning och fylla i med puts?

Jag är medveten om att riktiga karlar fäster ett par läkt i bruk och så har man gjort i alla tider och farfar vet bäst och klarar man inte ens av det så skall man väl för f*n inte ha hus över huvud taget.... men ändå.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Spelar det ngn roll hur perfekt rak väggen/putsen blir? I källaren?
Min erfarenhet säger att det är helt onödigt, bara att kasta upp putsen och hjälpligt jämna till med sleven, om det är ekonomiutrymmen. Källare är normalt att räkna som ekonomiutrymme.

Har själv putsat väggar i ett ekonomiutrymme. De väggarna är inte raka, men det syns inte om inte lod och vattenpass tas fram.

Nog måste de avdragsbanorna synas i putsen, om den bara målas. Om tapeter ska upp så blir det nog mer osynligt.
 
  • Gilla
kimsetrams
  • Laddar…
Väggarna skall kaklas, så det är nog hyfsat viktigt att de är någorlunda raka iaf. Om de är exakt i lod spelar kanske mindre roll.
 
Ok.
Går det inte fint att kakla över dem bara då?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ok.
Går det inte fint att kakla över dem bara då?
Jo, det är väl det jag tänkte. Men då får man ju liksom inte en enda solid putsyta bakom kaklet utan den blir ju uppdelad av avdragsbanorna.

Sedan har jag ju ett rum där jag inte tänkte kakla, utan måla putsen, det känns ju lite kinkigare.
 
  • Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
Om du är tillräckligt bra på putsning så att du osynligt kan lägga igen spåren efter banorna så går det väl med borttagbara banor?

Om man använder trälister så går det att skruva dem på plats, ev med små mellanlägg för att få dem i lod. Allt lugnt och kontrollerat. Sedan putsa, skruva loss listerna och putsa igen. Borde inte det gå?
 
  • Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Jag är med största säkerhet värdelös på att puts, men jag har aldrig testat så helt säker kan man ju inte vara :)

Jo, exakt så har jag också tänkt mig att man borde kunna göra. Problemet är bara att hitta (eller göra) trälister som är så tunna (6 mm) men ändå har lite styrsel. En lagom grund u-profil i metall hade ju varit perfekt...
 
Typ en DIN-skena?
(Sitter bl a i elcentraler för att hålla säkringarna på plats, men borde finnas i längre längder. Ögonmåttsminne säger att de bör vara runt 6 mm tjocka/höga.)
 
Jag provade sätta masonite skiva som dragbana men den måste spikas fast!
Masonite skiva använd som dragbana på en ofärdig vägg av cementstenar, ej fastspikad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Masoniteskiva på betonggolv med spikpistol, kablar och trälist vid en vägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och masoniten har ju liksom ingen stadga, det ser man ju på de som ligger på golvet, så det funkar väl bara om man redan har raka väggar, vilket jag inte har.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Typ en DIN-skena?
(Sitter bl a i elcentraler för att hålla säkringarna på plats, men borde finnas i längre längder. Ögonmåttsminne säger att de bör vara runt 6 mm tjocka/höga.)
Det kunde ju vara en idé, men jag undrar om jag kan få tag på en 2,4 m lång DIN-skena :) Men det kanske går att skarva dem?
 
J jimmie.p skrev:
Jag har använt dessa. Väg in med vattenpass på väggen (dom är lite böjliga så kolla vattenpasset på ett par ställen).

[länk]
Tackar! Jag var inne på något liknande, eller rent av den här.

Skruvade du fast dem eller gjorde du på det gamla goda sättet?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Tackar! Jag var inne på något liknande, eller rent av den här.

Skruvade du fast dem eller gjorde du på det gamla goda sättet?
Jag satte dom direkt i puts, lägger på lite extra och knackar in dom i putsen. Sätter 3-4 stycken och sen slår jag upp putsen mellan dom första och arbetar mig framåt och flyttar sedan med pinnarna en efter en när jag putsar vidare. Jag kollade också att alla pinnar linjerar med en rätskiva då jag putsade en lång mur och ville undvika att det blir vågigt i släpljus.

Fukta upp pinnarna lite när dom är nya, annars kan dom suga lite fukt från putsen och ev. släppa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bauhaus har avdragsbanor i metall som du kan spika upp lite lätt och flytta med dig efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.