Hej allihopa,

Jag planerar och ska snart starta igång en ordentlig renovering av min nya lägenhet i vasastan i stockholm. Det är en 3,5:a på drygt 100 kvm som ska bli en 4,5:a. Riva kök, riva en vägg och sätta upp en ny med mera.

I samband med att jag haft hantverkare på plats för att få in offerter har jag beklagat mig lite ang att jag bara har ett badrum och därmed bara en toalett. På morgonen har det visat sig bli köbildning och även om vi i familjen är bekväma med varandra är det ett visst moment vi kommit överens om genomförs bäst i all enskildhet.

2 hantverkare har då föreslagit att en stor inbyggd garderob kan göras om till en toalett. Då jag snabbt svarar att avloppsstammen finns i andra änden av lägenheten menar de att rummet bara är en tjock vägg från köksavloppet och att det då skulle passa som handsken med en så kallad kvarntoalett.

De föreslår att man bilar in ett 75 mm rör från en kvarntoalett och därmed löser vår dagliga utmaning och på köpet höjer värdet på stället med ett par hundra tusen.

Så jag vädjar om input, är detta ett seriöst alternativ? Behöver jag be om tillstånd från min brf?

Tacksam för hjälp!
 
Krilleman
  • Gilla
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Tack krilleman för svaret.

Jag har nu valt hantverkare och rörmokaren sätter gärna in en kvarntoalett, han har bara positiva erfarenheter. Föreningen däremot är tveksamma, de är oroliga för att något ska hända senare och att ansvaret då ligger på dem.

Är det någon därute som har information/länkar/fakta som kan stärka min argumentation vore det tacksamt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.