Vi har köpt ett hus och på tillträdelsedagen den 28/9 så hade inte förra ägaren flyttat ut sina möbler eller städat, vi gav honom då till på söndag den 30/9 kl 20.00 på sig att hämta alla saker. Men det gjorde han inte. Så exakt kl 20.00 ställde vi ut allt vi inte ville ha på altan men sånt som kunde bli förstört av regnet fick vara kvar inne så som fotoalbum mm. I vårt avtal står det att allt han lämnar kvar efter tillträdelsedagen blir vårt om inte annat avtalats. Nu står vi här med motorcykel, cross, eu-moppe och släpkärra och vet inte riktigt vad vi ska göra med sakerna. Mäklren säger att grejerna är våra, men kan det verkligen stämma och hur går vi i så fall tillväga för att bli ägare av dem? Någon som vet?
 
Mikael_L
Börja med att läsa den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/kopa-s...t-eller-foretags-egendom-vid-forsaljning.html

Så inser ni det juridiskt kluriga ni står inför.
Att det kanske plötsligt anses att den egendom ni övertagit inte ens var säljarens (påstås så!) och därför kunde den inte överlåtas på det viset.

Sen kan jag alldeles för lite om sånt här för att kunna ge några råd. Men det finns några här på forumet som har lite vassare kunskaper.
Och glöm aldrig att inom juridiken finns det aldrig någon sanning utan bara tolkningar, bedömningar och slutligen domar.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
så här står det ordagrannt i vårt avtal:
"Säljaren skall senast på tillträdesdagen bortforsla lös egendom som inte ingår i köpet.Underlåter säljaren att göra detta, äger köparen - om ej annat avtalats - rätt att bortforslaegendomen på säljarens bekostnad alternativt tillgodogöra sig egendomen."

om det är till någon hjälp:)
 
Handlar det om registrerade fordon?
 
Men problemet är som Mikel_L säger, om inte säljaren är ägaren så har du problem.
 
Känns ju som ett märkligt beteende av säljaren... Vad säger han/hon själv om att grejerna är kvar? När vi köpte huset gjorde vi en deal om visst lösöre i förväg så att allt var klart vid inflytt.
 
Det är ju ganska typisk avtalstext och generellt sätt är det "ert". Det svåra är ju i så fall om säljaren till huset inte äger grejerna, utan hyr, eller lånat dem. Då kan någon komma och kräva tillbaka dem.
Dock är det ju så att säljaren har lämnat grejerna där och då blir de era...

//Anders
 
Stickan56
mycke_nu skrev:
Handlar det om registrerade fordon?
Ja just det. Hur gör man med ett registrerat fordon om inte "säljaren" medverkar till ett ägarbyte?

MVH Stickan​
 
Du kan tyvärr inte bli ägare till dessa registrerade fordon om han/hon inte skriver under ägarbytes pappren.
Kolla via sms vem som äger fordonen , och kontakta personen o be den flytta på grejorna omgående.
 
Inte vet jag om det hjälper dig men jag kom att tänka på en händelse som utspelades häromkring. Ett välkänt fyllo hade kört ner i diket på en mindre grusväg och gick inte att få tag på. Både polis och vägverket kontaktades men de ville inte engagera sig. Likaså kommunen.

Den lokale bonden surnade till efter ett par dagar (hans uberstora traktor kunde knappt komma förbi) så han hällde ut en halv deciliter spillolja under motorn och ringe till miljökontoret och sa att bilen läckte olja. Två timmar senare var bilen borta... :)
 
peternicklas
Det är kronofogden som sköter ärende typ bortforsling av fordon.
 
mexitegel skrev:
Inte vet jag om det hjälper dig men jag kom att tänka på en händelse som utspelades häromkring. Ett välkänt fyllo hade kört ner i diket på en mindre grusväg och gick inte att få tag på. Både polis och vägverket kontaktades men de ville inte engagera sig. Likaså kommunen.

Den lokale bonden surnade till efter ett par dagar (hans uberstora traktor kunde knappt komma förbi) så han hällde ut en halv deciliter spillolja under motorn och ringe till miljökontoret och sa att bilen läckte olja. Två timmar senare var bilen borta... :)
Stämmär dä. En teknik som även kommuner använder för att komma runt egenmäktigt förfarande vid flyttning av fordon som övergetts. Har själv (positiv) erfarenhet av detta.
 
Stämmer? Tja, jag litar på min källa som känner bonnen i fråga :)
 
Johans "stämmer dä" betyder "det stämmer det" på svenska :D
 
Jo, det förstod jag :). Undrade bara varför han misstänkte att en bonde for med osanning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.