Jag vill lägga nytt golv i hall och kök. Helst något som står emot slitage och repor men vill inte ha laminatgolv
eller klinker.
Någon typ av plastfilm skulle passa bäst.
Är det någon skillnad i kvalitet på mattor för offentlig miljö och hemmiljö?
Någon som har tips på ett bra golv?
 
BirgitS
Kan du ge något exempel på vad du menar med "plastfilm"?
Just laminat har ett plastskikt högst upp. Vinylgolv är plast antingen i form av en heltäckande matta eller som klickgolv.

I offentlig miljö är det viktigt att mattan/golvet tål ständigt gående med ytterskor.
 
Claes Sörmland
Klassikern i offentlig miljö är ju linoleum eller klinkers. Håller längre än PVC-matta.
 
Picapica55 Picapica55 skrev:
Jag vill lägga nytt golv i hall och kök. Helst något som står emot slitage och repor men vill inte ha laminatgolv
eller klinker.
Någon typ av plastfilm skulle passa bäst.
Är det någon skillnad i kvalitet på mattor för offentlig miljö och hemmiljö?
Någon som har tips på ett bra golv?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klassikern i offentlig miljö är ju linoleum eller klinkers. Håller längre än PVC-matta.
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ge något exempel på vad du menar med "plastfilm"?
Just laminat har ett plastskikt högst upp. Vinylgolv är plast antingen i form av en heltäckande matta eller som klickgolv.

I offentlig miljö är det viktigt att mattan/golvet tål ständigt gående med ytterskor.
 
Autocorrect , jag menar plastgolv
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klassikern i offentlig miljö är ju linoleum eller klinkers. Håller längre än PVC-matta.
 
Många butiker har ju någon typ av plastgolv eller är det kanske vinyl?
På min vårdcentral har de linoleum men den är i mycket bättre skick än mitt klickgolv i linoleum som bara är 10 år gammalt
 
BirgitS
Vinyl (PVC) är en sorts plast.

Linoleummatta är kanske mer hållbart än Marmoleum Click. Vad har hänt med ditt linoleumgolv?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vinyl (PVC) är en sorts plast.

Linoleummatta är kanske mer hållbart än Marmoleum Click. Vad har hänt med ditt linoleumgolv?
 
Det är repigt och har märken efter att jag tappat tunga saker med vassa hörn.
 
BirgitS
Det finns nog inget golv som tål att man tappar tunga saker med vassa hörn på dem.
 
På jobbet har vi något slags gummigolv i entrén och andra ytor där det är mycket slitage. Det ser ut att vara lagt i stora rutor. Det självläker till viss del. Märken efter vassa föremål går ihop och syns inte.
Jag vet inte hur det är att städa med vanliga redskap, de kör ju skurmaskin på det på jobbet.
 
Jiji Jiji skrev:
På jobbet har vi något slags gummigolv i entrén och andra ytor där det är mycket slitage. Det ser ut att vara lagt i stora rutor. Det självläker till viss del. Märken efter vassa föremål går ihop och syns inte.
Jag vet inte hur det är att städa med vanliga redskap, de kör ju skurmaskin på det på jobbet.
 
Gummigolv låter ju inte så vackert.
 
En vän har gummigolv i köket. Praktiskt och skönt att gå/stå på. Estetiskt är det en smakfråga, men med rätt stil på köket i övrigt funkar det fint enligt mig.
 
  • Gilla
Picapica55 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.