hej,

jag har träffat en KA som verkar mycket duktig och trevlig. Då det är första gången jag anlitar en KA blev jag fundersam när det i kontraktet (KARFs standard kontrakt) står "konsultens ansvar begränsas till 1/2 basbelopp". detta innebär ca 19-20000, vilket är småpengar ifall det skulle röra sig om grova fel.

brukar det vara sådana summor KA ansvarar för (ungefär sin arvode)?. på raden ovan står det att konulten skall ha tecknat konsultansvarsförsäkring. vad täcker denna försäkring? (är det den där halva basbeloppet?)

han menar att ifall något är fel då skall entreprenaden fixa det. om de inte gör det är det Garbo..och därför är hans ansvar bara en formalitet.

vad händer om han har godkänt en grund som visar sig vara fel. vem bär kostnaden för att fixa det?

många frågor och funderingar. vore tacksam för input.
 
Om du bara köper KA-tjänsten så innebär det i princip bara att han skyfflar in lite papper till kommunen, dvs det enda han kan bli skyldig till är försening.

I övrigt så har han rätt - det är inte han som bygger utan entreprenören. Därför hamnar allt ansvar hos entreprenören.
 
KA kan i princip stå ute på gatan och titta på medan ditt hus byggs. Han arbetar efter en kontrollplan som kommunen upprättat och begär in protokoll från entrepenörerna när arbetet är utfört och skickar in till kommunen för att tala om att huset är klart. KA är i princip en administrativ roll med byggteknisk kompetens.

Möjlightvis om KA "glömmer" att ta med att plattsättarna ska skicka in protokoll från badrumskaklingen så kan det uppstå en ansvarsfråga. Det är inte KAs fel om entrepenörerna slarvar och ett "byggfel" uppstår.
 
navgha skrev:
hej,

jag har träffat en KA som verkar mycket duktig och trevlig. Då det är första gången jag anlitar en KA blev jag fundersam när det i kontraktet (KARFs standard kontrakt) står "konsultens ansvar begränsas till 1/2 basbelopp". detta innebär ca 19-20000, vilket är småpengar ifall det skulle röra sig om grova fel.



vad händer om han har godkänt en grund som visar sig vara fel. vem bär kostnaden för att fixa det?

många frågor och funderingar. vore tacksam för input.
Vi fick exakt samma skrivning struken. Vill KA:n ha jobbet stryker han det, riskerna för honom är rimligtvis mycket små. Du kan knappast lasta honom för fel som entrepenören gör, hans jobb är mest att se till att myndigheternas krav på huset uppfylls. Det kan innebära allt från en ren pappersskyfflare, till en aktiv "nagel i ögat" på byggarna som kollar åtminstone viktiga moment under byggtiden. Den senare tjänsten har vi köpt, och betalar något mer än vad du gjort. För det beloppet skall du ha något mer än bara formalia.


EDIT: ser att beloppet du nämde inte var priset, utan begränsingen av ansvarsbeloppet.
 
tack för alla svar..

om jag har förstått det rätt så är det i så fall i sin ordning. Vi har kommit överrens om 15000kr, men om jag förstår dig rätt aiskylos så bör man betala mer för att få en KA värt namnet (dvs nagel i ögat som du utrycker det...)
är det en fördel eller nackdel att använda sig av samma KA eller om man ger detta uppdrag till en annan byggtekniker? är två par ögon bättre än en?
 
Jag tror för min del att det snarare blir "desto fler kockar ...." om du har två personer att göra två så näraliggande jobb.
 
Skulle bara vilja tillägga att en bra KA är guld värd under bygget. Vår KA är en pensionär som håller på med detta för att han tycker det är kul (och för att dryga ut pensionen). Vi har ännu inte påbörjat bygget men han har varit med från start i princip och granskat alla våra avtal med husleverantör och entreprenörer för grund och VA. Han ger även tips och råd angående priser, om något verkar vara för dyrt osv. något som verkar vara ovanligt för en KA enligt andra trådar här på forumet.

Jag är jättenöjd än så länge, han verkar mycket angelägen att allt ska bli så bra som möjligt för oss. Får se hur det blir sedan när bygget börjar "på riktigt".

Sen är han billig dessutom ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.