Hej,

Köpte för några år sedan ett fritidshus om var under uppbyggnad - vid tid för köpet var huset ett skal dvs tak, väggar och golv. El och vatten var indraget till huset. Det enda som kvarstod för oss var att färdigställa huset med interören dvs isolera, dra el och vatten, innerväggar etc.

För att hålla ner kostnaden gjorde vi mycket själva. Vi anlitade även "vänner" som utanför tjänsten gav oss ett handtag.

Frågan är nu hur en kvalitetsansvarig ställer sig till det? Någon som har den erfarenheten? Huset skall snart slutbesiktigas...

/T
 
Mikael_L
Behöver ni en kvalitetsansvarig då?

Jag vet inte om det går att anlita en i slutet av bygget, han kan ju knappast utföra sitt kontrolluppdrag då allt redan är klart.

Mitt råd, skippa KA helt ifall ni inte måste ha en KA av någon orsak.
Lägg hellre pengarna på en bra besiktningsman som verkligen synar entreprenörernas jobb ordentligt.
Har ni inga entreprenörer heller att kolla så vet jag inte vad ni ska besiktiga för.
 
Hur ser kontrollplanen ut?
 
Har du inte haft någon KA tidigare under bygget så kan du inte ta in en nu när det är klart.
OM du hade haft en så hade det inte spelat någon roll om du eller dina vänner byggt, bara huset uppfyller samhällets krav.
 
Tack för all input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.