Hej !
Behöver råd
Började leta efter en kvalitetsansvarigmen hittade ingen med fast pris, träffade en som ville ta betalt per timme.
Kollade marknadenoch kom fram till att en kvalitetsansv. kostar mellan 6000-15000 sek i södra sverige , fast pris inkl. slutbesiktning.Då tänkte jag att om en med fast pris tar 10000 sek för hela jobet han med rörligt pris tar det dubla , alltså vi räknade med 20000 sek för hela jobet.Vi akcepterade hans timpris 640:-+moms som till slut blev 680:-+moms.
Vi gick tillsamans på möte hus kommunen , träffade honnom 2 ggr. förklarade hur jag tänkte bygga , han gjorde en snittritning , en placering av pool (min dotter som är 5 år kunde rita en rektangulär på en A4 ) , en rittning som var fel på en sänkning av betongplattan och det var allt. Kom faktura på 12500 :- Ringde och frågade om det var för hela jobet men fick svar att det var bara för det jobet han gjorde . Sa upp sammarbettet direkt och förklarade att det var för många timmar , han räknade fel.Fick sluträkning på 2500 :- ( hade inte börjat med kantelement )
Har betalt 4500:- anser att det räcker (för mycket egentligen )
Han har skickat till kronofongden , jag beskred det och nu har jag fått från Tingsrätten.
Nuvarande KVA tar 7500:- inkl. moms för hela jobet.

Har jag nån chans att vina eller inte ??
Vad tycker ni ?
Det handlar inte om 8000 :- men vill inte bli LURAD
 
Nu låter det ju som att din KA har gjort saker som inte normalt ingår i uppgifterna. en KA gör normalt inga ritningar överhuvudtaget, i KA jobbet ingår att kontrollera bygget (dock inte nödvändibgtvis besiktningar som man ofta har en separat besiktningsman för).

För mig så låter det snarare som att du anlitat en byggnadsingenjör som dessutom ställt upp som KA.

Huruvida hans räkning för de konstruktionsritningar som han gjort är rimligt eller ej vågar jag inte ha någon uppfattning om. I samband med mötet på kommunen antar jag att ha tog fram en kontrollplan också?

Spontant så låter det lite dyrt, men ditt bud på 4500 låter lågt.
 
Jag räknade hans jobb i timmar , 4-6 tim , anser att 4500 sek räcker, eller skall han ha 2500 i timmen ?
 
Om antalet timmar stämmer så har du ju rätt, men hur har du kommit fram till det antalet timmar?

Poängen i mitt inlägg är att jag tycker det låter som du har anlitat en konstruktör som gör konstruktionsritningar (bra eller dåligt), men jämför hans debitering med en kvalitetsansvarig dom gör helt andra saker. Huruvida konstruktötrens timåtgång är rimlig för det han har gjort är svårt att uttala sig om från de uppgifter du lämnat (och jag skulle nog inte vara rätt person för den bedömningen även om alla uppgifter fanns på bordet).
 
hempularen skrev:
Nu låter det ju som att din KA har gjort saker som inte normalt ingår i uppgifterna. en KA gör normalt inga ritningar överhuvudtaget, i KA jobbet ingår att kontrollera bygget (dock inte nödvändibgtvis besiktningar som man ofta har en separat besiktningsman för).

För mig så låter det snarare som att du anlitat en byggnadsingenjör som dessutom ställt upp som KA.
.
Instämmer.

En KA gör normalt andra saker och ritar inte.
Nu kan det ju vara bra att han även är konstruktör, men då får man såklart räkna på en högre kostnad än 6000-15000.
Eftersom du handlat upp honom på löpande räkning med ett timpris så har du rätt att kräva att han specifierar hur han disponerat de timmar han fakturerat. Utifrån detta kan du sedan diskutera rimligheten i fakturan.
 
Han har specifierad fakturan enligt följande :
-3,5 tim möte kommunen .................2,0 tim i verkligheten
-4,5 tim kontrollplan...
-5,5 tim för 1 st. snitritning på 220 mm väg och betongplata , placering av pool ... behövdes inte
Jag har kollat , det finns färdiga kontrollplan att hämta på internet , att fylla i det tar inte 4,5 tim , max 1,0 tim
Rittningar , det var en snit ritning på en standardväg 220 mm och plata på mark med 300 mm isolering , det var inget som tar timmar att rita , jag bygger inte WTC
 
Om du har handlat upp på löpande räkning, rätt timpris är debiterat och du har fått en specifikation över när och hur timmarna har använts så tror jag att inte att du har så stor chans.

Eftersom det är ett litet mål (gränsen går vid ett halvt basbelopp) så kommer du inte att behöva stå för hans rättegångskostnad vid en förlust, så det kan ju vara värt att få det prövat.
 
Hemmakatten
Jag skulle nog lägga ner.
2 timmars möte med kommunen behöver förberedas + resor
4,5 kontrollplan, behöver gås igenom ditt hus och de speciella förutsättningar det har, geologiskt, grundmässigt o ev. andra speciella föhållanden. Dvs. en genomtänkt, anpassad kontrollpaln för just ditt hus. 4,5 timme är kanske något mkt, men du lär aldrig kunna bevisa nåt annat.
5,5ritningen har jag ingen uppfattning om annat än att det TAR TID. Vi hade en skyhög kostnad för den konstruktör vi anlitade. Utifrån det så är ditt uppgivna timantal okej.
 
Jag är besviken , det är därför dem tar såna priser för att vi betalar , vi orkar inte ta strid . OM jag hade forsatt med han , jag hade hamnat på ...... 80 - 100.000 kr . Låter det rimligt ???
Kontrollplan - att fylla i namn adress, VVS , el-firma ....och några till behöver inte ta så lång tid som 4,5 tim , det står inget om huset utan vilka moment han ska kolla , Kontrollplan är standard.
Jag går vidare .
Mvh
 
Tiden för kontrollplanen skulle jag nog ifrågasätta om det inte finns några onormala faktorer inblandade. Naturligtvis sparar KA en kopia på varje kontrollplan han utarbetat så det bör finnas en god mall för de flesta hustyper som han enkelt (läs: med mindre än fyra timmars jobb) kan komplettera.

Sedan tycker jag att timpriset (vilket förvisso är accepterat av trådskaparen) låter högt satt i relation att ingen av sveriges femton största städer återfinns i kronobergs län.
Med risk för att låta cynisk och bitter förundras jag över hur min tjänst som konsult inom industriteknik genererar ett arvode som är 150 kr lägre/timme än din KA? Mitt yrke kräver minst en treårig ingenjörutbildning och mer än fem års erfarenhet i ingenjöryrket.

KA beh E kräver gymnasiell byggutbildning, tre års yrkeserfarenhet samt relevant kunskap om PBL (vilket kan fås av en kurs som går att få för under 10000)
Jämför detta med de antal hundra tusen en akademiker kan ha i studieskuld.

Nej jag erkänner, jag är cynisk och bitter och ingen i denna tråd behöver påminna mig om detta.

Vad jag betalar för min KA? Jo 350+moms/ timme. Beh K, även byggnadsingenjör. Total beräknad KA-kostnad enl kontrollplan ca 4500-5000kr. Detta är i Helsingborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.