En kompis som har en v35 ringde dan före nyår o sa att hans ctc v35 som installerades/startades upp 21-12-03 hade en pöl vatten under sej.. :surprised:

Pannan är tät då han eldar o den är varm men när tempen sjunker något börjar det genast att droppa igen, Han sa att det blev nån dl på ett par timmar..

Det blir intressant att höra om ctc kommer stå för detta eller är det till hemförsäkringen man vänder sej annars??

Tydligen hade ctc haft mycket kvalitets problem med pannorna som tillverkats -03 pga av att dom va tvungna att ta in extra personal för att hinna få fram pannorna då..
 
Borde ju gå på garantin tycker man.
5års garanti borde ju alla panntillverkare lämna tycker man
 
Jag hade liknande "problem" med min Nibe Alpha Combi 2006 somjag instalerade
i somras..

Jag håller på och renovera, och vid ett par tillfällen blev det ner mot 0 gradigt i källaren där pannan står, då började den läcka vid tätningen mellan
pannan och shunten..

men håller bara pannan över 10-15 grader så håller allt tätt och fint..

Jag tänkte efterdra muttrarna som håller fast shunten, men eftersom
den håller tätt nu, så känns det onödigt..

Din kompis kanske har nått liknande nånstans?

/Daniel

 
CTC blandade ju järn & rostfritt tidigare så det blev galvansik korrision i deras pannor efter ett par år :-X tro det ävan var uppe i Plus.
CTC tog inget ansvar för detta då garantin gått ut hos drabbade >:(
Så för egen del blir det ingen CTC när bytet skall ske...
Men ta kontakt med CTC och åberopa garanti snabbt som f..

/P
 
Tror inte CTC har större kvalitetsproblem än någon annan tillverkare...ännu iallafall. Nu tillverkar dom ju vissa pannkroppar på samma ställe som Orlan (behöver iofs inte vara negativt).
Har själv en CTC Vemax som gått sen -93, trodde den gått åt skogen för ett par år sedan..men det var bara en packning till ett pluggat el-patronuttag som satt dolt bakom panelen. Värt att kolla om det kan vara något sådant...fick för övrigt en ny packning gratis av Bentone.

Köpte en ny laddomat21, den sprutatde vatten rakt ut ur godset (gjutjärn). Byttes dock direkt av min leverantör direkt utan problem.

Kan inte tänka mig annat än att CTC tar detta på sig, om det inte är en "installations" skada...många pannor har bråttom ner i källaren/välter mm. Inget den glade VVS-aren alltid nämner :surprised:

/danso
 
Pannan börjar pinka då den kommer ner till 60-70°
Pannan har bara 2 års garanti men då han pratade med Ctc så sa dom att han skulle klä av pannan o kolla vart det läcker, Dom trodde att det va i baksidan då det skulle va mest svets skarvar där men det droppar då i framkant o pannan står helt plant..
Iaf så hördes det då som han skulle få ersättning även om det gick svetsa o annars så måste vi ju ersätta pannan för den ska inte paja på 3 år sa dom..

Han sa då att dom va lätt att prata med o att det va samma kille han fick tag på nu som då han köpte pannan o märkte att infästningen till lucklåset satt snett, Hylsan till lucklåset gick sönder 2/ggr innan han märkte att det va svetsat fast snett..
Han fixade det själv genom att svarva en hylsa av vanlig järn o då höll det fint sen dess o då kom denna kille förbi nästan 6 mån efter att han fått pannan o kollade hur det gått.. :)
Som kompensation för att han tvingats bråka med att byta hylsan o även göra en egen så fick han en extra uppsättning keramik till pannan o några sotviskor..

Imorgon skulle han försöka klä av pannan o se hur det ser ut, Ska medd hur det går.. :)
 
Nu är det klart han ska få en ny panna utan kostnad...

Dom va lite smart då dom (ctc) sätter lite press på rörkrökarn, Pannan lev till kund o en faktura går till rörkrökarn med 30 dagars kredit.. Har inte han bytt o returnerat pannan inom den tidan måste han betala pannan.. :)
 
Vad bra :), har själv alltid fått bra bemötande och framförallt service av CTC (Bentone).
Sen har dom kanske inte dom vassaste produkterna på marknaden, men service är värt mycket i mina ögon.

/danso
 
danso skrev:
Vad bra :), har själv alltid fått bra bemötande och framförallt service av CTC (Bentone).
Sen har dom kanske inte dom vassaste produkterna på marknaden, men service är värt mycket i mina ögon.

/danso

Helt klart är servicen/bemötandet värt otroligt mycket o de hade kompisen inget att anmärka på heller, Mycket nöjd då det bara va 2 snabba samtal så hade ctc fixat dit en rörkrökare som besiktat pannan så va det klart... :)

En produkt som ctc har är då jag mycket imponerad över; Både sett till pris/prestanda o framtida möjligheter är ctc ecoflex (pelletspanna) som då även är den mest välisolerade panna jag sett i drift iaf... Helt kall på alla plåtar med 80° driftstemp det va bara lite ljumet på sotluckan, Sen gör det ju inget att den är klar/har styrning för vp standard heller.. :)
 
Nu är det som sagt löst el rättare sagt i fredags så blev det ju klart att det skulle bli en ny panna o idag kom den till kund, Det tycker jag ä riktigt snabbt ordnat.. :)
 
Hej!
En gammal tråd, men jag fortsätter på samma ämne.
I januari i år (2016) började min CTC v35 läcka vatten när den va ca 70 grader eller svalare.
Klädde av den, och lyfte på isoleringen.
Längst bak på vänster sida intill svetsskarven, precis ovanför sotluckan, är pannan sönderrostad,utifrån.!
Överallt annars är hon fin i färgen på plåten, men där bak på ca 1x1 dm är det gravrost och i övre delen läcker det vatten, inte i svetsskarven, men intill.
Pannan är tillverkad 2004, installerad 2006 på sommaren..
Så hon har varit i bruk i snart 10 år, vilket jag tycker är dåligt eftersom det alltid är varmt och torrt i pannrummet, jag har kommunalt vatten, som för övrigt bara fylls 1 gång då det är slutet system.
Var i kontakt med CTC för att få hjälp, men de hänvisar till 3 års garanti...
Jag får köpa en ny panna av dom för 2000 mindre än vad VVS home
Tar för den...
Ingen vidare "goodwill" .
Tycker inte en panna för 35 tusen ska rosta upp på mindre än 10 år i goda förhållanden...
Hade CTC gjort ett bättre erbjudande till mig så hade inte detta inlägg skrivits.
Jätte nöjd förövrigt, lätt att tända, ryker inte in, effektiv.
Men vad hjälper det om
Man ska få köpa ny efter 9-10 år ..?
Fler som haft dessa problem?
Andra panntillverkare som haft dessa problem ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.