Jag ska köpa vitvaror till mitt helt nya kök och skulle vilja veta vilka/vilken tillverkare som har bäst kvalitet till bäst pris! Obs! Jag är inte intresserad av prestigemärken, men skriv gärna vilka ni tycker har bäst prestige också! Kan vara kul att veta! Det blir kyl/frys, häll/ugn och diskmaskin! Allt ska vara enhetligt och av samma märke!
 
Hej

Högst pris/prestige måste väl vara Gaggenau och Miéle...

/ PJ
 
Jag skulle titta på Cylinda eller Electrolux.

Saknar mina Cylinda-vitvaror vi hade i vår förra bostad...
 
Electrolux ska vi ha.

Skulle aldrig betala för Bosch, Siemens och liknande i köket.
Bosch är verktyg, Siemens är mobiltelefoner ;)
 
Elektrolux med sina olika varumärken (huskvarna, AEG, elektrohelios etc.) Tycker jag verkar vara bäst kvalitet för pengarna. Det skiljer ju lite utförande mellan deras olika fabrikat, men jag tror att det vitala komponenterna är i stort sett likvärdiga kvalitetsmässigt.

Miele vet jag hävdar att de har bäst kvalitet. Men har en släkting med Miele prylar, dom har haft 3 allvarliga fel på 7 år. Det tycker jag är för mycket.

Även övriga "exklusiva" märken tycker jag verkar ha problem med kvalitet. Har kompisar med häftiga kyl/frysar av ovanliga dyra fabrikat, men som haft kompressorhaverier.
 
Hmm

Svårt o svara på.. har tittat mycket på vitvaror under den senaste månaden, har precis bestämt oss för Siemens då vi tycker att de har snygg design.

Det verkar som om det bara finns några få fabriker som tillverkar vitvaror för alla koncernens märken ie Electolux, AEG etc Siemens/Bosch, Whirlpool & Gorenje. Så inom koncernen skiljer nog bara märket..

Min känsla är att kvaliteten inte skiljer sig avsevärt på de stora kända märkena utan designen o namnet.

Jag tror att man skall utgå från sina behov och vad man tycker är snyggt ;) o smaken är som baken...
 
PatrikJ skrev:
Hej

Högst pris/prestige måste väl vara Gaggenau och Miéle...

/ PJ
Gaggenau är smäck och passar bäst att titta på. Börjar du använda grejerna står du snart där med ett vred i näven.
Electrolux och deras alternativ-fabrikat är rejäla grejer till bra pris.
 
Johan Gunverth skrev:
Electrolux och deras alternativ-fabrikat är rejäla grejer till bra pris.
Det skriver jag under på
 
Själv har jag en fläktkåpa i Miele och jag är ruggigt nöjd och imponerad över kvaliten på den kåpan! De har verkligen tänkt på allt från montagedetaljer till användarvänlighet och prestanda. Man får till och med medd ett specialverktyg ifall man skulle vilja demontera kåpan. (för att inte skada kåpan som är i aluminium).

Annars körde vi med Siemens för ugn, häll och diskmaskin. Hällen är induktion (rekommenderas!) och funkar kanon. Diskmaskinen hörs knappt när den går och ugnen funkar klockrent. Extremt användarvänlig med endast två vred för att sköta alla funktioner.
Fick dock övergå till AEG för kyl och frys eftersom vi ville ha NoFrost funktion för frysen (rekommenderas OCKSÅ!) och aluminium. Siemens har ingen frys med NoFrost i aluminium... Inte då i alla fall. Kyl/frys står dock inte i direkt anknytning till ugn/häll så det spelar ingen större roll.

Grejerna har bara använts sedan årsskiftet så jag kan inte direkt uttala mig om hållbarheten.

"Normalpriset" för dessa varor hamnar dock på ca 65.000:-, fast vi köpte i samband med köp av helt kök under kampanj och fick 25.000:- rabatt.
Det enda jag vet är att det definitivt är billigare än Gaggenau och även billigare än om allt hade varit Miele.

Tyskar har känsla för kvalitet och det gäller inte bara bilar...
 
Benno. skrev:
..t.ex. Volkswagen och Opel  ;D

Mitt råd är: undvik okända fabrikat i "lågprissegmentet" och ta en titt i råd&rön innan ni handlar.
Hehe, tänkte mer på bilar som börjar på M, B eller P, fast VW håller måttet de med! :)

Håller med, köp inget billigt okänt märke. Det blir bara dyrare i slutändan och betydligt mer krångel.

Det man inte gör ordentligt från början får man snart göra om...
 
Själv funderar jag ibland på om det är trevligare att köpa något i 5.000:- kronors klassen vart 5:e år eller i 10.000:- klassen vart 10:e år. (Grovt generaliserat)
Själv föredrar jag nog basic/standard prylar som inte är hyperdesignade men nya och fräscha exempelvis vart 5:e år.
Håller mig helt borta från billiga, okända märken men köper inte heller prestigemärken där halva prislappen utgörs av namnet klistrat på produkten.
Energisnålt är naturligtvis ett måste.
 
Titta då på e-lux, AEG, Husqvarna.

Där har ni det ni söker.

Är faktiskt riktigt bra grejor.

Inget ont om andra märken men fakta är fakta.

/M
 
Är det någon som vågar göra en tioitop lista på kvalitet kontra pengar..?
 
Hej!
För vår del blev det Aeg i köket och Miele i tvättstugan,ska vara bra grejer enligt en bror i vitvarusvängarna ;)
 
Jag har erfarenhet av både Bosch,Huskvarna och Electrolux och jag är nöj med alla. Undrar om inte min fläkt nu är en Wirlpool också :)
Jag skulle nog titta lite på förbrukningen samt avfrostning på frys innan jag bestämmer mej.Själv tittar jag alltid på Råd&Rön innan jag köper något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.