Jag är lite förvirrad.

Jag har ett dubbeluttag IP44, installerat för ca 18 år sedan. Utomhus. Det är ett nonamebrand inköpt på Jula eller möjligen Biltema på den tiden, innan jag hade lärt mig nyttan av att handla kvalitetsprodukter.

Jag kommer ihåg att jag svor över den usla kvaliteten när jag kopplade in det. Det har anslutningsklämmor av typen ledare direkt under skruvhuvud, var jättestruligt att få tråden att sitta ordentligt. Det var en erfarenhet som delvis fick in mig på kvalitetsprodukter.

Jag har ett till utomhusuttag på huset, ett infällt envägsuttag, som jag bytte för typ 7 - 8 år sedan, ursprunget hade suttit sedan 1976 tror jag. Och hade tappat sitt lock.

Då hade jag lärt mig om kvalitet och köpte ett Elko IP44 med lock.

Det där biltema uttaget som sitter i direkt söderläge fungerar och ser ut som det var nytt fortfarande.

Elko uttaget, som sitter i en vrå där det får direkt solljus kanske 2 timmar om dagen, ser ut att ha åldrats ordentligt. Det är matt i plasten, luckan finns där men fjädern fungerar inte så man får fälla ned locket manuellt.

Nu tänkte jag ordna en laddplats för hybridbil, och tittade litet på Hornbach häromdagen. De har ELKO utomhus uttag i lite olika utföranden, Samtliga som sitter uppe som utställningsex. har trasiga gångjärn till luckan. De har även ett gäng malmbergs uttag som tålt utställandet betydligt bättre, de är hela och mekaniskt intakta.

Jag uppfattar Malmbergs som ett noname brand, som visserligen har ett namn. Men det är lite lustigt att deras uttag till halva priset verkar tåla att hanteras i utställningen, medan 5 olika märkesuttag som sitter bredvid varandra är trasiga med exakt samma fel.

Är det dags att omvärdera vad som är kvalitet?
 
L
Det finns uttag och uttag , en del har hård plats , en del lite mjukare , en del med mjuk plast
dom hårda kan vara känsliga för solen vittrar , lite mjukare lika så , mjuka bättre , men är ingen garanti , det med fjädern är inget ovanligt att det säger upp sig ,
Ang Malmbergs så hade dom en tid skräpiga hårda som inte tålde nånting ( även andra fabrikat var lika , riktigt hård plast i dom ) men bytte kvalitet , nu är dom lite bättre , de som kan vara bäst är nog de mjukare varianterna oavsett fabrikat .
 
tommib
Biltema är luriga. Ibland har de fått tag på ett parti riktigt bra grejer, ibland är det bara skräp. Om det är plastprylar som är 20 år gamla kan en delförklaring också vara att man fick ha mycket läskigare tillsatser i plasten då, vilket kanske gör att den åldras mindre.

Eftersom det ska vara en laddplats för hybridbil skulle jag rekommendera att du sätter upp ett CEE 216 istället. Det finns laddsladdar som är terminerade med sådana don och är du någon annanstans kan du enkelt ha en liten adapter i bilen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Och för mig är kvalitet inte bara hur länge en pryl håller utan även hur den är att "hantera" och hur den "ser ut".
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.