D
Är det bara jag som har problem med Nexa-produkter och tycker de inte håller måttet? Jag har installerat diverse Nexa-produkter (brytare, dimmers, sändare, PIR-sensorer m.m) men nu efter ett par eller några år så har det mesta gått sönder eller fungerar dåligt.

En dosdimmer tar bara emot kommando om sändaren är typ inom 1dm avstånd (sändaren fungerar med en annan mottagare). En annan dosbrytare har gett upp helt. Jag har gjort av med 2st utomhus PIR-sändare som båda samlade på sig fukt så de tände belysningen konstant. Nu är jag inne på min 3:e PIR-sensor som har en lite annorlunda design, fast jag vet inte om den fungerar längre, för mottagaren som den går mot har också gått sönder.

När jag kontaktar Nexa så har de inte mycket att säga, förutom att de är jättenöjda med kvaliteten på sina produkter och de brukar hålla jättelänge och sedan hänvisar de till 1 års garanti.

Det är iofs OK, är det 1 års garanti så är det. Men låter man installera elektriska prylar fast i hemmet, så FÖRVÄNTAR man sig ju ändå att de skall hålla aningens längre. Jag hade möjligtvis varit nöjd om de hållit 10 år...

Hur är det för er andra, håller era Nexa-prylar? Finns det något mer robust system som man kan ersätta Nexa med?
 
Du har väl 3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel om det nu skulle vara så.. men trist om det är vanligt slitage som gör dem dåliga. Är själv intresserad av ett NEXA-system...
 
Hade först en WT-1 i badrummet som skulle styra en WMR-1000. WT-1:an hade dålig känsla och det var ofta svårt att få strömmen att brytas. Skaffade sedan en WBT-912 som kopplas in på en vanlig trappbrytare och den har nu fungerat felfritt under de ca 6 månaderna den har varit i drift. Sådana fasta installationer tycker jag bör hålla typ 15 år för att det skall kunna klassas som bra produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.