Vi har köpt klinkers som ska läggas på kökets golv. dem i affaren försäkrade oss att det var en bra kvalitet på dem , trots rea, men vi är väldigt osakra.

Kan man kontrollera kvalitet på klinkers på nåt sätt själva hemma.?
Finns det några knäpp och tips ?
 
Det här är lite av en gissning från min sida..men de klinker vi valt och som kostat en slant har varit ganska tjocka..Kan det vara så enkelt ???
 
Näe så enkelt är det inte.

I varje kakelaffär jag besökt har jag frågat angående skillnad i kvalitet och ingen verkar vilja påstå att det skiljer sig nämnvärt mellan ett klinker för 200sek/kvm och ett för 600sek/kvm. Man betalar för märke, ovanliga färger etc.

Små plattor är ofta dyrare än stora, men annars verkar priserna inte ha någon förankring i verkliga produktionskostnader.....
 
Konstigt att inte klinkers har något mått på kvalitet. Det borde finnas något som säger något om hårdhet, slitagestyrka, behåller färg etc. Kort och gott en liten chansing är det för den okunnige/oinsatte...
 
En del klinkers är märkta med åtminstone slitstyrka 1-5 och frostbeständighet. Titta t ex på Bauhaus.
 
Är slitstyrkan skriven på klinkersen? och finns det både flesta märkena?

Vilken slitstyrka på klinkersen skall man kräva i en entré och vilken behövs i en tvätt stuga? Från vilket håll går skalan? är ett bra eller dåligt eller är det 5 som är bra?
 
Jonas_O skrev:
Från vilket håll går skalan? är ett bra eller dåligt eller är det 5 som är bra?
Precis som när jag gick i skolan är 5 bra...

Tror ej alla klinkers har denna märkning, men en duktig säljare ska kunna upplysa hur slistark ytan och godset är. Såväl glasyren som godsets kvalite påverkar naturligtvis plattans hållbarhet. Däremot är mitt intryck inte att dyrare är hållbarare per automatik, ibland kan det vara precis tvärt om!
Dock ska det nog mycket till för att nöta ut klinkers i ett privat hem... Enorm skillnad mot i offentliga miljöer.
 
Förtydligande - en KUNNIG säljare är nog bättre än en duktig.. ;)
 
Igår har vi bestämt att testa våra klinkers som vi köpt ( runt 20 m). Vi ramlade en kastrul direkt på kliners, till vårat stora förvånan, gick det sönder i små biter på en gång.

Vi blev förvånade, ska det vara så lätt ????

Såm tor var nade vi andra klinkers hemma som vi köpte
tidigare. Då börjande vi testa den också, hände inget efter 5 gånger vi slängde kastrullen på den.

Snaka om kvalitet. Vi ska lämna alla klinkers tillbaka idag.
 
Tänk på att klinkersen och kaklet inte har full styrka när det inte sitter väl fastsatt i fix.

Alla plattor är gjorda i keramik utan armering, så de är faktiskt väldigt spröda när de ligger löst.

Det enda som skiljer borde vara kvaliteten på glaseringen. En glaserad platta är mycket slitstarkare än en oglaserad.
 
Den andra gick ju inte sönder och dem som gick sönder.
Det som gick sönder är inköpta på OBS och fr Turkiet, den andra som hände inget är Bauhause - Tyskland
 
KarlXII skrev:
Tänk på att klinkersen och kaklet inte har full styrka när det inte sitter väl fastsatt i fix.

Alla plattor är gjorda i kermaik utan armering, så de är faktiskt väldigt spröda när de ligger löst.

Det enda som skiljer borde vara kvaliteten på glaseringen. En glaserad platta är mycket slitstarkare än en oglaserad.

Nå nå nå.. Kalle K..stämmer detta eller är du ute och cyklar nu igen... :-X...som vanligt...nä... :)skojja ba... ;)
 
Hur som helst , dem ska vi lämna tillbaka, en sånt risk har vi inte råd att ta och kastruller ramlar ofta i köket och man har stollar och bord. Då får vi köpa glacerade då och dom får bli dyrare. Man bygger en gång.
 
Hej!

Har följt denna tråd under dagen och tänkt att om ingen annan hinner före så skall jag ta fram boken "Kakel och klinker" av Fred-Erik Syversen, Forum förlag när jag kommer hem. Väl hemma:

"De länder i Europa som producerar kakel har enats om en gemensam europanorm som ger upplysning om kaklets kvalitet. Denna information finns på förpackningarna i form av koder. Koderna anger vattenabsorption, slitstyrka, frostsäkerhet, slag av ovansida, sorteringsklass, storlek och tillverkarens namn/land." och så vidare.

Lite senare:

"Grupp 1: Låg vattenabsorption, hårda plattor av hög kvalitet. Frostsäkra, men glasyren kan lossna i vårt klimat.
Grupp 2: Passar bra till lågbyggande värmegolv. Som regel inte frostsäkra i vårt klimat.
Grupp 2b: Avsedda för läggning på vanliga betonggolv och ej lågbyggande värmegolv. Ej för utomhusbruk.
Grupp 3: Hög vattenabsorption. Avsedd för vägg.
OBS! Det är endast plattor av 1:a sortering som är märkta på detta sätt."

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.