Phiplex
På nätet hittar man dels Ahlsells El-prislista 2008-01-07 och dels Ahlsells Prisnyckel 2008-01-07.

Har där letat efter priset på FK 2,5 Brun och hittar två sorter: E-0401082 och E-0403982.

Den sista E-0403982 kostar 9,80 kr/m både i El-prislistan och i Prisnyckeln. Men den första E-0401082 kostar i El-prislistan 9,90 kr/m och i Prisnyckeln 11,40 kr/m.

Är det någon som vet varför det för E-0401082 är olika priser i El-prislistan och i Prisnyckeln? Felskrivning?? Vet någon vilket pris som gäller?

Vad är det för skillnad på Ahlsells kabel E-0401082 och E-0403982 ? Olika kvalitet - eller är det bara olika leverantörer?

Har också hört talas om en FK 2,5 Brun som heter E-0400682. Någon som vet vilken leverantör den kommer ifrån och om det är någon kvalitetskillnad jämfört med de andra ovan?
 
som jämförelse kan nämnas att elfirman max betalar ca 2,50/m +moms för FK2,5

så alhsell har ganska bra påslag i den listan.. ungeför som en röris .....

:D:D:D
 
Phiplex
Hittade efter mera eget googlande E-nummerbanken hos Sveriges El-Grossister (http://www.seg.se/sv/E-nummerbanken/Hjalp-att-soka-E-nummer/Post.aspx). Den gav svaret på vem som är tillverkare av de olika FK 2,5 kablarna.

E-0200582 : DRAKA KABEL SVERIGE AB
E-0400682 : ERICSSON NETW TECHN AB
E-0401082 : NEXANS IKO SWEDEN AB
E-0403982 : AHLSELL AB (Kordes Kabel)

Då återstår bara frågan om det är någon skillnad på kvalitet på kabel från dessa olika tillverkare - eller om det bara är att köpa den billigaste? Finns det andra tillverkare av kabel som man bör akta sig för?
 
De tillverkare du räknar upp är alla av god kvalite. Sedan är det som vanligt med ockerpåslagen i byggranchen, men det har debatterats i otaliga trådar.
 
De där priserna är väl +moms? Så den kostar egentligen 12,50/m. Som jämförelse kan man tex titta vad Biltema tar: 2,50/m. Nu är naturligtvis Ahlsels tråd 5 gånger bättre, men ändå...
 
Phiplex
Japp, skulle nog sagt att dessa priser var exkl moms.

Har också förstått att stora uppköpare (http://www.avropa.nu/upload/Bilagor...-Gruppen/Elmateriel NEA-gruppen prislista.pdf) kan få upp till 84% rabatt på listpriserna. Skulle innebära 1,86/m +moms om Ahlsells bruttolistpris i sin Prisnyckel är det rätta.

Och enl robbansson betalar en elfirma max ca 2,50/m +moms, dvs de har då ca 75% rabatt. Alltså samma inköpspris exkl moms som Biltema kan ta inkl moms till konsument.

Men vad är det som gör Ahlsells kablel 5 gånger bättre än Biltemas? Går den sönder - eller är den svårare att lägga eller vad? :confused: Dvs varför fortsätter elfirmor köpa från Ahlsell?

Vet du förresten vem som tillverkar Biltemas kabel?
 
Svaret på varför elfirmor köper hos Ahlsell istället för på biltema är troligen att det har ännu större rabatter, så de ger ännu mindre än 2,50 (ink moms).

Men sedan har jag förstått att vissa av elgrossisterna tydligen kör ut prylarna till bygget gratis, ingår i priset. Då lönar det sig inte med en alternativ leverantör av vissa varor såvida inte priset är mycket lägre. De skall ändå beställa dosor brytare osv hos elgrossisten. Om de då kan tjäna 20 öre metern på tråden hos Biltema, så lönardet sig ändå inte att åka dit ens och veckohandla. Om du räkanr på att en resa till biltema kostar 2 timmar. Så skulle ju elfirman vara tvungen att köpa kanske 10 000 meter tråd för att göra ens break even. Och så mycket är det inte säkert att de har på hyllan ens.
 
A
En anan orsak är ju att om man handlar på BIltema så är det ofta en tjorv av kabel, upplindat och inplastat och när man ska dra ur kabel går det bra en bit sen trasslar det, köper man av känt märke så är det oftast lindat och i en kartong där det flyter på bra när man sedan tar kabel.
 
Sedan så existerar bitvis rena maffiametoder i byggbranchen, en (mindre) fimra tex elinstallatör som börjar handla utanför den "etablerade" grossistmarknaden riskerar att rabatterna ryker all världens väg.
 
Biltemas 2.49 för 2,5mm2 är ett mycket bra pris deras pris på 1,5 mm2 är inte fullt lika bra men fortfarande bättre än många får betala hos en elgrossist.
 
Köper man 100 meters längderna på biltema är det "riktiga" kartonger på den :)
 
Våran firma betalar 1:06 för FK2,5 från just Ahlsell, fabrikat Nexans, 0:47 för FK1,5. Lägg sen på ett 100% påslag och moms till kund.
 
Jag synar 100 meter fk 1,5 väger ca 2 KG och nu när man får runt 40 kr/kg skulle skrotvärdet på en rulle fk vara dubbelt så högt som det pris ni betalar. Så jag dristar mig till att säga att någon far med osanning, till vilket syfte förstår jag inte?
 
elmont: Jag är bara anställd montör, men jag gissar att Ahlsell säljer till inköpspris pga någon deal. 100m FK1,5 väger 2,1kg med isolering.

Skrotvärdet du pratar om lär vara för ren koppar, inte kabelskrot som ligger på en tiondel.
 
Den rena kopparn som ingår i fk bör ju rimligtvis kosta MER än vad skrotvärdet är på kopparskrot, så bara kopparvärdet i fk bör ligga över 80 öre/meter till det kommer en viss kostnad för plast och tillverkning lagerhållning försäljning marknadsföring mm.
Så jag har mycket svårt att tro att nån kan sälja fk 1.5mm2 för 40 öre inte ens fabrikanten och än mindre en grossist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.