Jag skall tapetsera ett hus och har hittat billiga tapeter på Coop byggvaror och K-rauta som kostar 79-99 kr/kvm. Hur pass bra/dålig är kvaliteten på dessa tapeter? Erfarenheter?
 
Man kan väl säga lite klyschan att man får det man betalar för.
Vissa billiga tapeter kan vara mkt bra att arbeta med och vissa kan vara en mardröm.
Det är ett lotteri för varje gång.
Jag lägger hellre ett par hundra mer och får en tapet som man dessutom efter ett par år bara kan måla över.
Jag har kört med Coops, Rustas och diverse andra tapeter men kör numera endast med de av högre kvalitet p.g.a de psykbryt man får då det är dags att tapetsera om ;D
 
Tack! Man vill ju inte få psykbryt ;)
Borosan kanske?
 
Jag har tapetserat med Coops men även kända märken som ex.borosan..jag fattar inte vad ni menar med psykbryt? Jag tapetsera om minst 1 ggr på år i princip varje rum och vi har aldrig märkt någon skillnad på dom från Coop. ..
 
jessica skrev:
Jag har tapetserat med Coops men även kända märken som ex.borosan..jag fattar inte vad ni menar med psykbryt? Jag tapetsera om minst 1 ggr på år i princip varje rum och vi har aldrig märkt någon skillnad på dom från Coop. ..
Jag använder inte Borosan heller......lägg på 200 kr till per rulle så har vi kvalitet som jag tycker om att arbeta med.
Detta är inte menat som någon dum kommentar utan snarare ett klargörande vilken typ av kvalitet jag diskuterar. :)
Jag har använt bl.a Idecos tapeter och dem rekommenderas varmt.
 
Våra vänner köpte "billiga" tapeter och det belv inte så bra då de skulle torka skarvarna, färgen följde helt enkelt med! Men inte så att det var uppenbart då de höll på, utan då de var klara såg de att tapeterna blivit randiga i skarnavrna. Och det hjälpte ju bara en del att de blev ersatta med nya rullar, de fick ju göra om allt arbete själva. Tapetsera om hela vardagsrummet...
 
men å andra sidan ... många av de "billiga" tapeterna tillverkas av "dyra" tillverkare. T ex köpte jag för ett par år sedan Durotapeter för en tjuga rullen. Jag råkade veta att det var duro men det stod inte på.
De erfarenheter jag haft av duro är, att de också är lätta att tapetsera med. Lite stadiga liksom - till skillnaden från bekanten som köpte Laura Ashleytapeter. De gick, i vått tillstånd, sönder så lätt att rullarna i slutändan inte räckte ...
mvh fiddeli
 
Det finns "måndagsexemplar" av alla märken. Jag är skonad båda på billiga (som man läst andra haft problem med)och dom man kända märkena man annars tapetsera med.Man inte kan säga att några är dyra eller billiga fören man skall tapetsera rum stora som lagerlokaler ;) O det som är dyrt för dig inte är det för mej.Ett par kompisar har precis tapetserat med tapeter för 700:- rullen och dom hade jätteproblem innan tillverkaren lyckades lösa det. Så deras bygge drog ut på 3 månader.Ingen vidare..
 
Precis som någon nämde tillverkas många av de billigare tapeterna av tapetföretag med en normalt högre prisklass. Kolla på rullarna vad de har för symboler på tvättbarhet och ljusäkthet (att de ej bleks). Vad jag vet håller både Coops och K-Rautas tapeter mycket hög klass, dessutom har de Non-woven tapeter till riktigt bra pris jämfört med fackhadeln.
 
Hej!
Vi köpte Midbecks tapet i november för 469 kr rullen, snacka om psykbryt :D....och de är nedrivna nu eftersom de var helt värdelösa. När man skulle "dra" ut dem med tapetborsten (fina strån) så skavdes den svarta bottenfärgen, till och med när vi använde en gammal t-shirt av bomull skavdes färgen av - helt värdelöst alltså.
I vårt sovrum sitter en jättesnygg diskret grå/silver randig tapet från Coop...sedan 2005 och är fortfarande finfin, pris 129 kr rullen....
så ibland får man vad man betalar för - och ibland inte ;)

Hellre billig tapet och tapetsera om ofta än dyr och ...ja dyr
 
Annars så kan man ju köpa riktigt billiga tapeter på Rusta för BARA 39kr/rullen.
Dock så rekommenderar jag terapi efteråt......
 
fia_mstd skrev:
Våra vänner köpte "billiga" tapeter och det belv inte så bra då de skulle torka skarvarna, färgen följde helt enkelt med!
Hände oss också i ett rum, med "dyra" tapeter.
 
Borosan. Billigast och bäst av alla tapeter.
 
Fioton pch Decorama är är oxå bra tapeter i samma klass som Borosan.
 
Någon som har erfarenhet av Borås tapeter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.