Ögnat igenom massor av kataloger från olika tillverkare. Vet ej om jag har fel men det verkar som om modulhus tillverkarna har allt annat än riktigt virke i sina kontruktioner. Armerad plast istället för råspont. Massonite takstolar istället för tex 195x45 mm virke (eller vad det nu skall vara).
Någon av dem tex Älvsbyhus är väl ett budgethus och har därför valt bort råsponten. Hjältevadshus som är dyrare har massonite i bärande konstruktioner. Säkert uppfyller dessa material alla normer men de upplevs inte som kvalitétshus. Gäller detta bara modulhus? ???
 
*snort* jag tycker Du satte fingret på en bra springande punkt men hur ofta SER Du had som är i väggarna när Du bor i huset?

En orsak till att vi valde lösvirkeshus :D men det klräver sitt engagemang!
 
Varför ska man ha råspånt under takpannorna i stället för armerad plast? Det borde ju vara bättre med armerad plast med tanke på tätheten. Jag tvivlar också att det finns någon hustillverkare som har takstolar av massonite, vad har du fått det ifrån?
 
I Hjältevads leverans och produkt beskrivning står det följande "
Bottenbjälklag 220 mm masonitebalkar, Vindsbjälklag 300 mmmasonitebalkar,
Mellanbjälklag 250 mm masonitebalkar,
Yttertak 27, 38, 45 gr taklutning 4 mm board = masoniteskivor, 300 mm masonitebalkar,
Ytterväggar 200 mm masoniteväggregel" osv....
Den dagen man skall lägga på takpannor eller byta takpannor, för den dagen kommer också vill jag hellre stå på råspont än armeradplast.
Jag tror att konstruktionen på bjälkar, takstolar och väggreglar med masonite ser ut som en skiva med masonite som har två träreglar fästa på vardera sida vilka tillsammans bildar tex en bjälke.
 
Upplever man att råspont ger högre kvalité och om man är beredd att betala för det så är det väl bara att slå till på det.

Det är riktigt att en del av budgettillverkarna och modulhustillverkarna använder lättreglar och lättbalkar av bland annat massonite (även i yttertaket). Även lite dyrare tillverkare (Myresjöhus) använder lättreglar. Råsponttak på dyrare hus är det nog långt ifrån standard på.
 
Det är inga problem med att stå på armerad plast, det håller den för. Men är det inte bättre att stå på reglarna för takpannorna?
 
Vad menar ni är nackdelen med lättbalkar?
Jag ställer mig mycket positiv till dessa.

De minskar köldbryggorna.
Effektiviserar byggandet.
Erbjuder större noggrannhet.
Och ger en lättare konstruktion.

/Dadid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.