Ska bygga en altan i sommar och kollar nu runt lite på olika ställen.

Det är tre bolag jag tittar på då jag vill ha det hemskickat och det är Beijers, XL-Bygg och Byggmax

Beijers är de stora draken om jag fattar det rätt men det jag även fattar är att exempelvis så brukar tryckimpregnerad trä komma från samma "tillverkare" när det gäller i alla fall Beijers och Byggmax om jag fattar det efter har läst trådar här.

eftersom jag beställer hem så kan jag inte vara där och välja ut så det gäller att det är bra kvalite till ett rimligt pris.

Byggmax
Det som är lite roligt med Byggmax är att jag ska ha trallen 28x120 i 4,8 meter men de skickar olika storlekar och vill man ha en viss längd så måste man skriva det i önskemål.
Det känns inte riktigt så bra för ett önskemål är inget krav och det kan betyda att de skickar i andra storlekar med för att jag ska få de meter som jag behöver.

Beijers
Beijers har en bra sida med helt ok pris, vet inte om deras kvalite är bättre eller sämre så där har jag inte mycket att kommentera.

XL-Bygg
De har två versioner av 28x120, en standard och en prima, vet inte riktigt vad det menas och kollar man på hemsidan så ser man olika kvalitetsbedömningar och när man söker på det så får man lite info vad det är men inte riktigt förstå man endå :surprised:

XL-Bygg prima och Beijers har nästan samma summa när det gäller materialet och frakten.


Så det verkar som det hamnar mellan dessa två och XL bygg verkar vara bra företag men försöker fattar lite mer vad det är för skillnad på

28x120 trall imp ntr/ab g4-2 1m
28x120 trall imp ntr/ab g4-3 1m

Kollade som sagt g4-2 och g4-3 är för något men fick inte riktigt till det.
 
Xl är stenvalls trä med egna råvaror och produkter, dock vet jag inte om dom har egna tryckerier, dom har dock ett tryckeri i Luleå men vet inte om det är i bruk.

Men jag vill personligen inte sponsra ägaren med en enda krona
 
Skillnaden mellan G4-2 och G4-3 är relativt liten men jämför du en bra G4-2 med en dålig G4-3 är det stor skillnad. Mer om kvalitéer hittar du här: http://www.svenskttra.se/om_tra_1/kvalitet-och-sortiment/virkeskvalitet

Jag håller precis på att jämföra priser för att beställa och jämför Byggmax, Beijer och andra lokala handlare (Bolist).
Beijer säger på hemsidan att allt är G4-2, Byggmax säger att det är en blandning av G4-2 och G4-3 men majoriteten är G4-2.

Det som talar mot Byggmax är, precis som du säger, möjligheten att välja längder. Det som talar för är priset. Jag tror iof att Byggmax försöker lyssna på önskemålen och uppfylla dem.

För min del lutar det just nu mest mot lokala handlare (inte Beijer) eller Byggmax. Trots att vi skall bygga nära 90m2 trall gav Beijer inte ett öre i rabatt mot deras listpriser vilket jag tycker är dåligt. Jag förväntar mig inte att få hantverkarnas rabatter men något borde vara rimligt.
 
Lutte: Låter mer som något personligt än kvalité att du inte gillar ägaren men det är ok :)

jtl: Jo det är trevligt att sponsra de lite mindre bolagen lokalt om man kan.
Det är klart att byggmax vill göra ett bra arbete men inte alltid de kan göra och skickar då med fel storlek.
G2 ska vara bra kvalite och både XL och Beijers har det. Det skiljer sig ca 200 kr (Beijers billigast) och den lilla altanen jag ska ha (24m2) så blir det inget rabatt :)

Tanken är att jag köper trä av någon av dessa medan betongplintarna och byggbeslag blir det på Byggmax eller Jem&Fix.
 
när jag handlade trall på byggmax och få det hemkört. Så fick jag rätt antal meter, men enbart längder som var 3,8 meter långa. 3,8 är ju inte delbart med 60 cm. så jag fick en hel del spill och fick kompletteringshandla. Jag angav att jag ville ha 4,2meters längder. Men detta bestämmer han som kör lastbilen.. han tar det som är lätt tillgängligast. Byggmax struntar i dessa önskemål.
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Revisorn_144 skrev:
när jag handlade trall på byggmax och få det hemkört. Så fick jag rätt antal meter, men enbart längder som var 3,8 meter långa. 3,8 är ju inte delbart med 60 cm. så jag fick en hel del spill och fick kompletteringshandla. Jag angav att jag ville ha 4,2meters längder. Men detta bestämmer han som kör lastbilen.. han tar det som är lätt tillgängligast. Byggmax struntar i dessa önskemål.
Låter illa! Vilken Byggmax var det och hur mycket köpte du?
 
cazz skrev:
Lutte: Låter mer som något personligt än kvalité att du inte gillar ägaren men det är ok :)
Det är av personliga skäl, som han behandlar sin personal och inhyrd personal gör att jag inte tycker att någon ska sponsra han.

Men det är högst personligt, däremot har dom bra kvalité på sina grejer.
 
Lutte skrev:
Xl är stenvalls trä med egna råvaror och produkter, dock vet jag inte om dom har egna tryckerier, dom har dock ett tryckeri i Luleå men vet inte om det är i bruk.

Men jag vill personligen inte sponsra ägaren med en enda krona
TS finns i Jönköping och därför är det helt ointressant ifall din lokala XL-handlare i Norrbotten ägs av ett företag du personligen inte gillar.
 
Jag köpte ca 100kvml trall från lokala XL-Bygg. Väldigt fin trall måste jag säga.
Var ungefär 3-4 brädor som var fula, så inget att klaga på :)

Och då köpte jag den vanliga trallen, och inte Exelent-trallen..

Dock behövde jag köpa några meter till och det gjorde jag på Hornbach, där fick jag sortera ut en hel del från bunten inne i butiken.. Hade jag köpt en hel bunt osett som jag gjorde från XL. på Hornbach så hade jag fått sortera bort mycket..

Edit, På Hornbach har jag för mig att det stog Dorme eller nått på buntarna..

Den bunten jag fick hemkörd från XL var Moelven, bara ett par veckor gammal :)
 
Redigerat:
Hur gick det med ditt altanbygge cazz?

Tänkte ge lite feedback kring kvalité och val av leverantör nu när jag börjar närma mig slutet med mitt bygge.

Vi valde till slut den lokala Beijer-handlaren. Det var framförallt möjligheten att resonera med säljare och närheten som avgjorde men även att priset med transport till slut kom så nära Byggmax (som på något sätt får representera det billigaste) att det inte var motiverat att handla från Byggmax. Även kvalitén var på pappret bättre och vi hade full möjlighet att välja längder. Totalt rör det sig om regelverk och trall till 98kvm och till det all skruv (allt från trallskruv till fransk träskruv) och övrigt för infästning.

Vi fick leveransen av allt utom trallvirke på utsatt tid och reglarna (45x195 samt 45x145) höll bra kvalité, visst fanns det några undantag men vi har inte behövt reklamera en enda regel.
Trallen, 34x145 i 4,2m, kom mer än tre veckor försenad och tyvärr med usel kvalité. Jag är övertygad om att Beijer hade löst detta åt oss (hämtat båda travarna, beställt nytt åt oss och kört ut) men vi har inte tid att vänta ytterligare några veckor. Vi är helt enkelt tvungna att göra det bästa av saken; De sämsta kommer vi att reklamera och övriga får vi försöka använda.
Trallen som kom är impregnerad av Tenhults men tyvärr finns det ingen information om vilken såg de kommer ifrån. Fixeringsdatum var 2015-08-19 och trallen kom för en vecka sedan så den är inte gammal.
De största problemen är;
Virket är inte kapat 90 grader. Även en 4,2 är för lång för normala sågbord så det är ett h*lvete att kapa några millimeter i varje ända för att få vinkelräta skarvar.
Längden skiljer så mycket från 4,2m att man på två brädor hamnar på kanten av regeln. Eftersom vi endå måste få 90 graders kapningar spelar detta inte så stor roll i vårt fall. Lustigt att längden anges till 4200 när felmarginalen är +2cm :)
På ganska många är kanterna sågade (de har förmodligen varit för smala för att hyveln och fräsen skall ta hela brädan). Detta är framförallt i ändarna men ändå irriterande.
Sprickor; En del brädor har sprickor i mitten längs hela längden.

Som sagt; Jag är övertygad om att Beijer utan diskussion hade tagit tillbaka rubbet men det finns inte tid att lösa det på det sättet :(


Vad har vi lärt oss av detta? Förmodligen inget gällande kvalité, alla handlare kan få in skräppartier. Det viktiga är att välja en leverantör som hanterar reklamation och returer på ett bra sätt och som hanterar leveransen av restat material samt returer utan omotiverat påslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.