Jag har lite grejer som jag ska köpa.

klinkers, kakel, färg, dörrar med karm m.m., golv

Ska jag köpa allt på byggmax eller finns det några bra rekomendationer?
Behöver inte vara onödigt bra kvalite men den ska vara dräglig

Väldigt tacksam för hjälp här eftersom jag är helt grön

/J
 
Vi har lagt mycket byggmax parkett golv och är nöjda med det, tycker även att deras oljefärg funkar alldeles utmärkt
 
ahh ok, det låter bra :D någon ide om de andra sakerna?

/J
 
kakel och klinker samt inomhusfärg (Nordsjö) brukar jag köpa på Hornbach tycker att de har bra priser bå byggmaterial över lag
 
Finns det någe bra ställe där man kan köpa innedörr camt karm för bra pris. söker en vanlig slät dörr. tror det ska va 80. dom dörrarna jag har idag är typ 82 cm
 
Bauhaus brukar ha skapliga priser på innerdörrar. Jag har köpt ett par lite finare innerdörrar (skulle vara lika befintliga) från GK door, definitvt inte billigt. Men superkvalitet. Det var till ett badrum, så det blev kritiskt att montera karmen. Handlade då karm på Bauhaus. Snickaren var förvånad över att Bauhaus karmar var av så bra kvalitet. Han sade att karmar ofta görs av så dåligt trä att man måste rikta och spänna in karmen för att den inte skall bli skev.
 
Hornbach och Bauhaus är duktigt billiga likaså Byggmax även om jag tycker Hornbach har bättre golv än byggmax.

Personligen så är jag väldigt nöjd med allt som jag har köpt från Byggmax även fast det är "budget"

En sista sak som kan vara värd att nämna även om du inte frågade om det... det är virkeskvalitet... Vad jag har hört så köper alla sitt virke från samma ställe vilket betyder att virket på byggmax och på andra ställen håller samma kvalitet!
 
En tråkig sak är att byggmax är den ända som har bra internet bilder/sortiment. Besvärligt när man ska åka runt till 1 miljon ställen :D

Det jag ska ha nu är (vad jag tror)
* Ekgolv 3 stav för en lägenhet på 79 kvm
* Vit färg som ska vara typ köks färg i hela lägenheten så det är lätt att tvätta av (ja vet skumt men jag har barn som leker med sylt fingrar, och ja i hela lägenheten :D )
* 5 dörrar med karmar
* klinkers samt kakel för en toalett på ca 6 kvm, värmegolv och spottar i taket
* kök men det tar jag från ikea :D

ååå, måste hitta matrial för allt detta har även en till lägenhet där jag vill tätta upp 2 vägger 1 med skutdörr som går in i väggen (förslag ?) samt bomma igen en öppning, kakel klinkers för en liten toalett på 2 kvm + måla hela lägenheten vit

Jag har att göra helt klart

/J
 
andeb skrev:
En sista sak som kan vara värd att nämna även om du inte frågade om det... det är virkeskvalitet... Vad jag har hört så köper alla sitt virke från samma ställe vilket betyder att virket på byggmax och på andra ställen håller samma kvalitet!
Allt virke från samma ställe?
Så det finns bara ett sågverk alltså?
Detta faller ju på sin egen orimlighet.

Jag köper allt virke av min lokala bygghandlare, anledningarna är flera:
-Jag får det jag vill ha buntat och hjälp med att lasta det på min släpvagn.
-Bättre kvalitet, sällsynt med vridna eller krokiga reglar.
-Sist men inte minst så är han generellt billigare på allt virke än Byggmax.

Dock köper jag mycket annat på Byggmax och är nöjd med dessa produkter.
 
Gabbe1; Får man fråga vilken lokal bygghandlare du använder, och har du någon form av avtalsrabatt?
Håller på och jagar priser i Västra Götalandsregionen och när det gäller listpriser som finns "offentligt" är BM, Hornbach, Bauhaus och Cheapy de som ligger klart lägst på standardprodukter.
 
Forbo skrev:
Gabbe1; Får man fråga vilken lokal bygghandlare du använder, och har du någon form av avtalsrabatt?
Håller på och jagar priser i Västra Götalandsregionen och när det gäller listpriser som finns "offentligt" är BM, Hornbach, Bauhaus och Cheapy de som ligger klart lägst på standardprodukter.
För att slippa anklagelser om reklam så skickade jag just PM till dig.
 
Min lokala XL-bygg visade sig vara billigare på virke än Byggmax, dessutom är det väldigt nära ... lite jobbigt att erkänna det när man åkt flera mil till Byggmax i flera år, jag får försöka rättfärdiga det hela med att det kanske inte har haft samma pris hela tiden ... eller nåt ... men kolla gärna på runt lite lokalt innan ni flänger till byggmax
 
Så sant att det finns lokala sågverk men vad jag fick höra från en byggfirma i Stockholmsområdet är att "alla" köper in sitt virke från samma ställe... vart det är vette katten och hur det fungerar vet jag än mindre om....

Vad gäller priserna så sa han att han trodde att Byggmax hade sin upphandling på ett annat sätt... det verkade som att dom hade förhandlat sig till ett fast pris medans andra bygghandlare har rörligt pris, vilket då kan göra att exempelvis XL-bygg får tidvis billigare pris än Byggmax... som jag då förstår det köper virket från samma ställe!
 
Aha, bäst att lägga upp ett lager inför bygg sommaren då :)
 
Ska man köpa mycket virke på en gång så brukar man kunna förhandla pris med lokala bygghandlaren så kommer de nog under Byggmax pris, och säkert med bättre kvalité.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.