Av ren nyfikenhet; är det någon skillnad på mässingsdelar, klämringskopplingar, kopparrör mm från de tre företagen nämnda i rubriken? Hur skiljer sig deras kvalitet och vad gör den ena bättre eller sämre?

Om skillnad, hur varierar den mellan de tre företagen? Är RR och Dahl likställda eller är det bara Dahl som gäller?

Bortse helt från den ekonomiska biten. Det är ingen fråga i stil med "du får vad du betalar för", jag vill bara lära mig vilka möjligheter som är tillgängliga. Dahl har ju hantverkaranpassade öppettider och att då kunna beställa på RR eller svänga in på Feltema skulle ha sina fördelar vad gäller tid. Men jag vill inte tumma på kvalité..
 
Frågan grundar sig inte på ett storköp utan riktar sig mer till kompletteringshandling.
 
Jag har uppfattningen att Rinkabyrör säljer ungefär samma proffskvalitet som Dahls.

Biltema har jag inte kollat på så noga på ett tag. Men för några år sedan så provade jag ett par kopplingar från Biltema.

Det mest uppenbara var godstjockleken, och passformen. Biltema kopplingen kändes som en leksak, vägde typ en 3e del mot RR kopplingen. Hade dålig ytfinish på förkromad yta. Men kanske värst var att konan var väldigt svår att få på röret, och även att röret (med avfasad snittyta) var svår att få in i kopplingen.

Det är för mig som lekman svårt att ha en åsikt om godstjockleken i Biltemakopplingen räcker, eller om man här har en risk för framtida sprickbildning, Det är inte helt ovanligt att klämringskopplingar även av kända fabrikat spricker efter 5 - 10 år. Då känns det lite kymigt att ett nonamebrand anser att man kan göra dem ännu klenare.
 
RR har bara kvalite, men dom döljer vilka märken det är.
För mässingsdelar är det oftast ezze hos RR, vilket även Dahl och Ahlsell säljer.
Klämringar är VSH har jag för mig.
Dahl och Ahlsell har utöver det ett par märken till på samma delar.

Biltema är okänt vilken tillverkare det är, och hur bra de är över tid.
men bara finishen i sig får mig att undvika Biltema.

Hornbach har vettigare grejer till bra priser om man vill kompleteringshandla en söndag tex.
 
Jag har köpt ganska mycket rör/rördelar från Biltema och det mesta verkar vara av märket "Tiemme". http://www.tiemme.com/eng/index.php

Har iaf inte haft några problem med delarna. Faktiskt inte en enda koppling som jag behövt reklamera, och då har jag nog säker närmare 50 installerade vid det här laget. Stör mig lite på att de ska vara enskilt förpackade i plast dock...
 
Mikael_L
Grejen är att kopplingar för färskvatten ska vara av avzinkningshärdig mässing, inte släppa ifrån sig bly och lite andra krav, både tekniska och hygieniska.
Och typgodkända grejer blir lite av en garanti att det är korrekta saker.

Problemet med biltema och i viss mån Rinkabyrör är att man inte har en aning om vad det är för grej man har fått.

Det ser jag som största problemet med dessa som leverantörer av material med konstiga gängor och beteckningar. :)

http://www.nordicbrass.se/LinkClick.aspx?fileticket=lqxlBsM+D9E=&tabid=73&mid=409&language=en-US
 
Dahl har usel service om du får problem eller måste reklamera det du har beställt!!!
 
PHP2 skrev:
Dahl har usel service om du får problem eller måste reklamera det du har beställt!!!
Högst personlig åsikt det. Jag har alltid haft positiva erfarenheter av Dahl vid reklamationer. Och då handlar jag där dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.