Vi har ett gammalt trähus med två våningar och halv källare. En del av källaren är ett par hundra år gammal och har takbjälkar som i någon mån är fuktskadade.
Inom några år behöver vi:

- Dränera om huset. Tror inte att man med dagens mått kan tala om att det finns någon dränering över huvudtaget.
- Lägga om taket
- Två ytterligare sovrum och helst lite mer ny yta = bygga om/bygga till

Eftersom vi har småbarn, jobbar mycket och inte är hantverkare så behöver vi hjälp med det mesta. Även arkitekthjälp tror jag, för att få en passande och bra tillbyggnad.

Till att börja med skulle jag vilja få hjälp av en mycket kompetent och allsidig person som kan bedöma husets skick och om det överhuvudtaget är vettigt att bygga till. Helst också få kreativa idéer om hur denna tillbyggnad skulle kunna göras.

Finns några tips om var jag kan jag hitta denna hjälp? Bor i Nacka.
Skulle också vara kul att få allmänna synpunkter och kommentarer på projektet
 
Min allmänna synpunkt skulle i så fall vara att om bara huset går att använda så blir tillbyggnader ofta spännande och charmiga. I alla fall om man tar lite tid på sej att rita och fundera hur man vill ha det.
Nån ritning fick ni väl med huspapperen? annars är det inte svårt att fixa till en ritning, mät med tumstocken bara. Jag skulle rekommendera att Ni mäter, ritar, funderar och diskuterar på egen hand innan Ni tar in en arkitekt, det är Ni som ska bo där och har bott där så Ni känner till behoven. Mycket enklare när Ni väl sitter där i diskussion med arkitekten, lättare för denna också om Ni redan har lite koll.
Lämpligt att vara klar över utbyggnaden när grunden grävs så Ni kan gräva allt på en gång.
Annars är det väl bara att önska lycka till! Det är kul att renovera hus, var inte rädda för att göra lite själva också, det är ännu skojigare :)
 
Hej. Förstår att ni känner er som guldfiskar i ett hav av hajar!
Har byggfirma i norrland nu. Har bott i Sthlm tidigare, i bromma närmare bestämt. Är i "stan", då och då.
Om ni vill, kan jag komma och titta, bara för saken. Kan givetvis inte åta mej bygg-uppdraget, då jag har fullt upp och avståndet är för stort.
Anledningen till mitt intresse är helt enkelt att kolla kostnadsnivåerna norrland/södra sverige. Kommer säkert tycka allt är jättedyrt!
Ni kan nå mej på meijlen.
Lycka till annars! Johan
 
Han som driver Kärras byggnads AB har jag använt i många år i jobbet. Han har bra sunt förnuft för rådgivning och kan hålla i stora projekt. Honom rekommenderar jag i vått och torrt.

Jag jobbar som fastighetsförvaltare och bor också i Nacka.

Janrik och c/o har jag också anlitat några gånger och de har också gjort ett bra jobb. Dock så har deras jobb blivit lite dyrare än Kärras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.