T
Tänkte höra mig för om det finns någon som vet vilken typ av försökring en kvalitetsansvarig skall ha.
Är det bara en vanlig konsult försäkring, eller är det något annat ?
Vem någon även vart man kan läsa vilkor , vilket bolag som täcknar dessa ?
 
kvalitetsasvarig har ju inget som helst ansvar på sig gällande kvaliten på bygget, det säger min egen rakt ut. Så om något går fel, så är det fortfarande byggherrens ansvar. Därmed bör det gå under byggfelsförsäkringen i vårat fall Garbo.
 
Den kvalitetsansvarige ansvarar "endast" för att de kontrollåtgärder som beslutats i kontrollplanen blir rätt utförda. Han/hon skall närvara vid byggsamråd och kontroller som beslutas i kontrollplanen.
 
Jo men rimligen så måste väl KA kunna göras ansvarig om han godkänner bygget (dvs utfärdar slutbevis) om det saknas underlag för kontrollplanen?
 
Den kvalitetsansvarige utfärdar inte slutbeviset utan det gör byggnämnden i kommunen. Han ska bara kolla så att kontrollplanen uppfylls, gör den inte det måste han gå tillbaks till bygnnadsnämnden och uppge det.
Det är ändå Byggherren som har det slutliga ansvaret så vitt jag förstår.

"8.2.2 Den Kvalitetsansvariges roll enligt PBL

Det är byggherren som har det fulla ansvaret för att samhällets krav på projektet uppfylls och att kontroll och provning utförs i tillräcklig omfattning för att säkerställa att så kan ske. Den kvalitetsansvariges uppgifter enligt PBL är således inte att övervaka den totala kvaliteten i projektet utan enbart den del av byggherrens kontrollsystem som syftar till att säkerställa att de väsentliga samhällskraven uppfylls.
Den kvalitetsansvariges uppgifter är inte att leda eller övervaka arbetet i sig utan för byggherrens räkning övervaka kontrollen av att samhällskraven uppfylls. Det är altså en fråga om en annan funktion än den ansvariga arbetsledare som skulle utses enligt äldre regler i PBL."

För den som vill läsa mer finns här PBL:
http://www.errwe.se/index.php?s=2&p=72
 
Det finns inga formella krav på försäkringar för KA.
Dock kräver SBR att man har en konsultansvarsförsäkring för att få vara ansluten till dem. Det är också vad jag personligen anser att en KA (och alla andra konsulter i byggprocessen såsom arkitekter, konstruktörer etc,) bör ha för att kunna erbjuda kunderna en vettig trygghet om något skulle gå snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.