Efter mycket funderande har vi nog bestämt oss för att bygga ett vinkelhus. Men då är grejen att vi inte kan placera huset så att vi får kvällssol på altanen.
Det känns ju spontant att det skulle vara trevligt att ha men är det ett "måste"?

Vad säger du?
 
När kommer du att ha sol på altanen istället? Dvs, morgon eller mitt på dagen?

Gamla altanen som vi hade låg placerad så att det den bara hade morgonsol. Vi saknade verkligen en riktig solsida och en sitta-på-kvällen-och-mysa sida.

När vi byggde ny altan så byggde vi altanen på tre sidor av kåken så nu har vi total valfrihet. De sidor vi använder mest är sydsidan (sol på dagen) och väst (kvällssol). ibland, men väldigt sällan, utnyttjar vi morgonsolen

Så, i mitt tycke, så är kvällssolen mysig och viktig.

Vad är det som gör att du inte kan få placering kvällssolen?
 
För vår del var kvällssol på altanen ett måste när vi bestämde oss för vilken tomt vi skulle köpa samt hur huset skulle placeras. Det var verkligen ett av våra grundkrav. Nu är vi precis fädigbyggda och altanen med sol från ca kl 12.00 till solnedgång är fantastisk och vi sitter där och njuter varje fin kväll!

Sen kan det iofs även bero på om kvällssolen kommer mot den sidan som ligger ut mot gatan med insyn eller om det är på baksidan. I vårt fall har vi kvällssolen på baksidan av huset och slipper därför all insyn. Har ni kvällssolen på framsidan kanske det inte känns lika tvunget?
 
Jag svarar ja på den frågan.
 
Jag tycker inte att det är ett måste, sommarkvällar man kan njuta ändå men vår- och höstkvällar kan bli kyligare. Kan ju lösas med inglasning och/eller infravärme.
 
Tack för era svar!
Jag ljög visst lite här, vi kan alltså spegelvända huset men det känns på nåt sätt som en konstig placering. Det andra känns så självklart och rätt då det ramar in tomten och begränsar insynen på ett bra sätt men vi vill ju heller inte missa solen.
Tåls att tänkas på...
 
Jag skulle prioritera att placera huset så man får mycket insynsskyddad tomt i söderläge.

Mvh Anna
 
Det ska mycket till för att "välja" bort kvällssol!!

Tänk vad många fler kvällar man är hemma och vill njuta av solen än mornar!

Jag säger absolut ja till kvällssol framför morgonsol!!!
 
Klart att det inte är ett "måste". Men om du tänker efter – när är ni hemma i huset och kan utnyttja uteplatsen? Är det huvudsakligen efter kl 17 mån-fre bortsett från några få semesterveckor under sommaren?

Vi har turen att ha eftermiddags- och kvällssol och det innebär att vi kan utnyttja uteplatsen fr o m tidig vår till sen höst. Hade vi bara haft morgon- eller middagssol hade det sett helt annorlunda ut.

Som jag ser det är det här så värdefullt att det kan vara värt att anlita en arkitekt för att få hjälp med en lösning som ger möjlighet att utnyttja hela tomten maximalt, och det inbegriper placeringen av uteplatser i förhållande till ljusförhållanden m m. Se det som en optimering av er investering.

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Om vi säger att en altan med sol på eftermiddag - kväll är värd en kvarts miljon mer i Stockholm, så kanske det finns skäl att fundera en gång till. Altaner med norrläge, eller med endast några timmars sol tidig morgon eller sen kväll är svåra att marknadsföra till kräsna köpare.
 
Man bygger naturligtvis två altaner.

Frågor på det? shades.gif
 
KarlXII skrev:
Man bygger naturligtvis två altaner.

Frågor på det? [bild]
Precis vad vi också kommit fram till!

No further questions...:D
 
Vi har också gjort (sista är snart klar) två stycken. En mot öster och en mot väster. Kvällssol är bra skönt! Tänk efter noga med väderstreck och husplacering. Det går aldrig att ändra på.
 
Varför nöja sig med två? och resten en ocean av gräsmatta? Hela trädgården kan ju fyllas med rum, krypin, bersåer, öppna platser, soliga, skuggiga, morgonsol, middagssol, kvällssol, stjärnljus...
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.