Hej, funderar på vad det kan kosta att bygga ut vårt hus.
Utbyggnaden blir i två plan sprutputsat första planet, mexitegel andra planet. Taket blir med ganska många valmningar så det är nog ganska krångligt att få till, tegel på det sen. Platta på bottenplan ca 35kvm och stomme murat med leca till andra planet, träbjälklag mellan våningarna, bottenvån får förbli oinredd till att börja med. Andra planet kommer innehålla kök och en ny entredel med trästomme.
Vad kan man uppskatta kvm-kostnaden på? Förstår att det är svårt att säga något generellet men utan kök o fönster så är det ju lättare för mig att räkna in de kostnaderna efteråt.

Ska självklart begära in lite offerter vartefter det lider men skulle vilja få en uppskattning innan för att se vart det bär hän.

Mvh
 
Finns en hel del trådar om detta härikring...
Generellt brukar man väl skriva ca 10 - 20 000 kr/kvm

Ny- eller tillbyggnad spelar i princip ingen roll, åker man på svårigheter/klurigheter eller har speciella krav drar det förstås iväg..

/K
 
Räknar man golvyta per plan då (ggr 2=ca 70kvm) eller ytan på tillbygget alltså 35kvm?
 
Man brukar räkna per boyta.
Mao 2 plan på 25 kvm styck blir 70 kvm, vilket blir ca 70 000 - 140 000 kr

biytor blir ju ngt billigare. Men detta är bara schablonuppskattningar förstås. Saker som om man bygger in badrum/kök eller inte, materialval, isolering, grundläggningssvårigheter etc spelar förstås stor roll.

Vid tillbyggnader kan man alltid gå på nitar i den befintilga konstruktionen som ger dyra konstruktioner.

I ert fall blir väl bottenvån i princip en isolerad källare (oinredd byggd av leca skrev du !?) så det torde inte bli så dyrt. Å andra sidan var det ett krångligt tak som drar upp kostnaden, och dessutom skall där bli ett kök. Så vill du få en generell uppskattnning utan offert så är det nog mellan 70 - 140 kkr som det ligger - meddela gärna vart offerterna landade sen det kan vara kul att stämma av s.a.s :)

/K
 
Hej
Intressant länk med tanke på att vi ska bygga till vårt hus också..Idag kom första offerten från en byggare, glädjeskutt!!. Trodde aldrig det skulle dyka upp någon offert, med tanke på att vi har haft dom ute i evigheter och ringt o påmint mm..

Vi ska bygga till ca 35m2 i ett plan (huset är 1½plan). Offerten är räknad på ca 40m2 och hamnar på 380´, och då är det mesta med i byggväg o material (ej el o måleri, bortschaktning av jord mm).

Är detta rimligt, ca 10´/m2????

Bör jag vara nöjd (eller så nöjd man kan bli för närmare 400´...)?
 
En fråga klaskarlsson:

Jag tycker att det låter otroligt lågt 70-140 tusen för 35m2 x 2. Du måste väl mena 700tusen..

Annars tar jag gärna telefonnumret till den snickaren som fixar det för det priset :)

M
 
mazz skrev:
En fråga klaskarlsson:

Jag tycker att det låter otroligt lågt 70-140 tusen för 35m2 x 2. Du måste väl mena 700tusen..

Annars tar jag gärna telefonnumret till den snickaren som fixar det för det priset :)

M
Oops - ja 700 - 1.4 mkr blir det ju med schablonbeloppen :)

/K
 
Jo jag tyckte också att det lät lite lågt... Det var ju förklaringen.. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.