Hur delar man bäst en kvadratisk yta så att tre sovrum går in och man inte behöver passera något rum för att komma till ett annat?? Ingången till det kvadratiska utrymmet är i ett hörn, man kan mao inte sätta en korridor i mitten.
 
Måtten är inte så noga med ännu, vi skissar bara. Det här är två förslag som jag har gjort hittills men jag tycker att de ger onödigt mycket dödyta, antingen i rummen eller utanför. Det är alltså de gråa ytorna som är rum och ingången är i nedre högra hörnet.
rumsskiss.jpg
 
Jag tror att lite mera info behövs.

Du säger att ingången är i hörnet på ytan. Vilken vägg i hörnet? Är det en dörr eller bara en öppning? Eller är det en trappa som kommer upp/ner?

Var finns fönster?
 
Förslag två är bättre än ettan. Sneväggar är hopplösa att att använda till nått vettigt
 
Det är en öppning till ett annat rum som är som ett allrum på övervåningen. Om ni behöver ett mått att utgå från så är ytan ca 7x7 meter. Men jag är mest intresserad av hur rummen kan fördela sig på ett smart sätt.
 
Mikael_L
På rak arm kan jag inte komma på något bättre än ditt förslag nr2. Men däremot skulle jag låta gången till rummet uppe till vänster höra till själva rummet (så att hallutrymmet blir rektangulärt istället), då tar inte dörren någon plats inne i själva sovrummet. Gången måste nog vara minst metern bred.
En del av ytan utanför sovrummen kan säkert rymma en eller annan garderob.
 
Med ytan 7x7meter blir varje rum 3x4meter enl bild 2. Men som Mikael_L skriver så låt övre vänstra rummet ha en liten "korridor" och en inåtgående dörr.


N
 
Jag tycker också att alt 2 är bäst.

Fast jag tycker att den lilla nischen in kan vara kvar. Då kan sovrummens dörrar vara där, vilket frigör yta från hallen. I hallen blir det ett perfekt allrum för barnen. Soffa, Tv-spel osv.
 
  • kvadratiskt_problem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Du är inte så dum du... Helt klart mycket mer användbar "hall" nu.
 
Det är en bra idé men egentligen behöver vi inget extra allmänt utrymme där. Hellre så mycket sovrumsyta som möjligt. Här är två andra förslag men det borde finnas bättre! (Proportionerna blev visst lite lustiga men ni förstår nog själva idén!) rumsskiss2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.