Hurra:
Har fått tag på en massa kutterspån (gratis från kåk som ska rivas) som passar utmärkt på min oinredda vind. Huset byggt -38 och nu kan jag dubbla isoleringen med enhetligt material. Bra tänkte jag! Under spånen ligger en gammal papp direkt på "planken", som är taket på ovanvåningens sovrum.

På våningen under sätter jag nu ny takpanel och här kommer vi till den springande punkten.
För att minska värmeförluster uppåt tänkte jag sätta plast i sovrumstaken (under vinden) och takpanel på det.

Är det någon som ser ett problem med detta och vad göra med ventilation?...
 
Helu! Gött med mer spån, så gör jag också med mitt hus från -36. Bortsett från den delen av taket (snedtak) som är i bodelen, den fyller jag med modernare cellulosaskivor. Och på vinden lägger jag också skivor en bit ut från taket där det kommer upp eftersom man inte får till så bra tjocklek där annars.

Plasten kommer inte minska dina värmeförluster, den är till för att förhindra att fukt drar upp på vinden. Det är särskilt viktigt när man har mineralisolering, som inte kan lagra fukten. Då kan fukt kondenseras i isoleringen eller på trämaterialet på vinden. Men du har ju spån som kan lagra fukt mycket bra och avge det senare när det är varmare på vinden.

Dessutom är det svårt att få plasten så tät som krävs när man sätter in det i gamla hus. Risken är att där du inte fick det tätt så blir fuktbelastningen så mycket högre att du faktiskt får fuktskador i materialet.

Om du absolut vill ha ngt så rekommenderar jag att du sätter upp en vanlig papp, finns oxå särskild papp för detta, som då fungerar som ångbroms. Men annars så skiter du i det och bara sätter upp panelen. Ventilation är väl bra men har du hyffsat fungerande självdrag och inte alltför tätt hus så behöver du nog inte oroa dig så mycket. Det är när du börjar plasta och sätter in nya snortäta fönster som du måste börja fundera på ventilationen.

Lycka till. Det är kul med gamla hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.