Hej,

Det fanns ingen möjlighet att byta takdosan ovanifrån så fick sågas upp underifrån.
Den svarta vindpappen? togs bort och de rasade ju då ner kutterspån från mellanbjälklaget men det behövdes ju tas bort endå för att enklast byta takdosan.

Nu ska jag sätta igen innertaket och undrar då om jag ens behöver isolera där kutterspånet försvann?
Takdosan sitter i hallen på bottenvåning och ovanför takdosan är också en hall, utrymmet som det nu saknas isolering i är 23cm*26cm*33cm cirka 20cm2.
Om det är ett måste att isolera det utrymmet, vilken isoleringstyp kan jag då blanda med kutterspån, känns lite svårt att försöka få tillbaka kutterspånet underifrån.

Mvh
Quester
 
  • Eluttag installerat i öppen väggkonstruktion med träreglar och synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på att det inte gör något om det saknas så lite isolering förutom för ljudet när det är nedervåning. Det är klart att det kommer läcka lite värme där igenom men så länge ovanvåningen är uppvärmd så borde det inte vara risk för konvektionsskador.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Gissar på att det inte gör något om det saknas så lite isolering förutom för ljudet när det är nedervåning. Det är klart att det kommer läcka lite värme där igenom men så länge ovanvåningen är uppvärmd så borde det inte vara risk för konvektionsskador.
Tack för svar, tänkte lite så jag med och det är vid trappen till ÖV så man hör ju iallafall när någon går i hallen och värmen från BV tar sig ju upp på ÖV iallafall.
 
Har du lite mineralull borde det vara enkelt att få upp. De sämre egenskaperna kring fukt bör bli obefintliga.
 
O Odi et Amo skrev:
Har du lite mineralull borde det vara enkelt att få upp. De sämre egenskaperna kring fukt bör bli obefintliga.
Jag har faktiskt lite glasull hemma, så sålänge det inte handlar om ytterväggar eller innertak mot vind så går det att blanda sten/glasull och spån?
 
Tomture61
Q Quester skrev:
Jag har faktiskt lite glasull hemma, så sålänge det inte handlar om ytterväggar eller innertak mot vind så går det att blanda sten/glasull och spån?
När det handlar om mellanbjälklag / innerväggar och det inte är stora temp.skillnader så kan man blanda hur som helst .
Det finns inga problem med att kall vinter möter stugvärme ;)
Däremot är min uppfattning att spån är en bättre ljuddämpare , men i ditt fall mineralull (y)
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tryck i vad du har av isolering, är ju mellanbjälklag, för det kan även förhindra att det drar in kalluft.
Om du fortsätter renovera så kolla hur mellanbjälklaget ser ut mot yttervägg, där ska det helst vara fyllt med 600 mm som isolerande skikt mot yttervägg. Så gör du golvrenovering, försök åtgärda bjälklaget.
 
A AndersS skrev:
Tryck i vad du har av isolering, är ju mellanbjälklag, för det kan även förhindra att det drar in kalluft.
Om du fortsätter renovera så kolla hur mellanbjälklaget ser ut mot yttervägg, där ska det helst vara fyllt med 600 mm som isolerande skikt mot yttervägg. Så gör du golvrenovering, försök åtgärda bjälklaget.
Tack för svar, jag la glasull i tomrummet som vart, inte för att jag tro de blir någon skillnad då det är mitt i huset typ.

Menar du 600mm, eller 60mm?

Delen jag renoverar nu är den gamla delen, den har timmerstomme och där är det timmerstockar som golvreglar i mellanbjälklaget så har runt 200mm kutterspån där, men det varier säkert då vissa rum på ÖV har kvar de gamla golvet för att det nya skulle hamna i nivå.

Jag kommer inte i denna renovering öppna upp golv på BV eller ÖV då jag inte ser någon anledning till det, förutom i de rum jag ska dra om Kv och Vv samt flytta någon radiator.

Nu är iallafall nya innertaket på plats, så får tacka er som svarat!
 
  • Inomhusrum: vit paneltak, tapetserade väggar, synliga träbjälkar, taklampa och delvis synlig dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Jag har fyllt bjälklaget och 600 mm in från yttervägg, tar bort golvdrag och nedkylning av mellanbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.