Brorsan skall isolera vinden på sitt gigantiska garage och funderar på vad han skall välja.
Bjälklaget är 225 tjockt och totalt blir det 27m3(120m2) som skall fyllas. ovanför det blir ett 28mm tjockt trägolv och sen en kallvind så att kutterspånet sjunker ihop lite gör inte så mycket.

Hur mycket kostar ungefär lösull(stenull,glasfiber) per m3?
Kutterspånet kan han få gratis.
Hur lång blir payofftiden ungefär vid val av lösull som har bättre U värde? Han tänkte värma garaget genom vedeldning och takhöjden invändigt är tre meter nånting. Väggarna är mestadels leca.
Nån som gjort liknande val?
 
Sen ska man väll inte bara överväga $$$..

Ju bättre & mera isolering man lägger på.. desto mindre elda blir det ju..

Ring runt lite o kolla vad man får ge för lösull (miniralull) brukar gå att pruta en del..

sen är det nog lika jobbigt att göra själva jobbet..

tänk på att kutterspånet bör ju vara torr när/om han lägger upp den.. :)

 
Dr._SiC skrev:
Har han veden oxå gratis? I sådana fall blir pay-off tiden vääääldigt lång. Ju dyrare uppvärmning desto snabbare pay-off tid. Jag skulle övervägt gratis kutterspån, men det beror som sagt på uppvärmningskostnaden.
vet ärligt talat inte vad han ger för veden men inte mycket tror jag. Men sånna förhållanden kan ju ändra sig men om man tänker sig normala ved priser 150kr/m3 el nåt liknande bara för att få en uppfattning.
Kutterspånet är torrt för övrigt.

Ingen som bytt ut sin spån i huset som kan redogöra för skillnaden i uppvärmning? Är som sagt inte ute efter några exakta mått.
(Själv har jag själv bara 125 med spån på min husvind o det går ju fint de me... ska så småningom isolera lite till)
 
har för mig att spån isolerar ca hälften så bra som mineralull. Sen e det ju bara att räkna på det
 
så här är det..

15cm kutterspån, motsvarar ca 7 miniralull.. Ger kanske en lite bättre bild så..
nu borde det gå att räkna lite på det i allafall höfta lite..

hur mycket man sparar är tyvvär omöjligt att svara på..
Man sparar nog inte så mycket i skåne... I lappland blir det nog nån krona.. ;)

kontruktionen, ventelation, innetemp är också en faktor som spelar in..

www.KO.se finns det en energikalkyl som du kan testa o labba lite med så kan du iallfall se o jämföra lite skillander..
 
Mr XXX skrev:
har för mig att spån isolerar ca hälften så bra som mineralull. Sen e det ju bara att räkna på det
1 min seeen var jag.. bra jobbat.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.