Så här är nuläget:

Jag har en mindre lada/brygghus, som idag används som stall.
Byggnaden är i trä, typ gammal oisolerad "ladugård",
Ca 12*6 m.
Nedre delen är stenlagd, granit och halva är en stenkällare med valv.
Ovanpå detta är det lagt ett golv, isolerat med spån.
Jag har bytt själva övergolvet mot träplankor.

På detta är det byggt två boxar för hästar.

Idag är det öppet i övervåningen, dvs inget undertak, utan bara balkarna som går tvärs över.

Detta är planen:

För att hästarna inte ska behöva ha det så kallt som det var i vintras, tänkte jag isolera lite.
Tanken är att man lägger samma typ av grova träbrädor,som golvet (ca 100x40), på balkarna i taket, så det blir ett loft.
På detta golv tänkte jag strö ut kutter, vanligt "stallströ, stallkutter".
För att det inte ska rasa ner mellan springorna i taket, tänkte jag lägga någon slags papp (tjärpapp?).
Vidare tar jag upp ventilation i båda ändar av huset, så det blir luftgenomströmning.

Mot ytterväggarna tänkte jag lägga samma typ av papp som i taket, som skydd mot de små springor som finns utåt. Sedan sätta liggande brädor på insidan. Därefter helt enkelt fylla det hålrum som blir med samma typ av kutter som taket.

Ventilationen i detta utrymme kommer (förutom allt jag kommer missa att isolera) bli luckor i boxarna, enligt gällande bestämmelser.
Vidare kommer stalldörrar, fönster etc. inte bli helt täta.

Jag är inte redo att förstöra intrycket av en liten lada med gips eller annat konstmaterial, så det blir det helt enkelt inte.

Väggar och tak kommer sedan troligen vitlaseras.


Mina frågor; Är det någon som ser något katastrofalt fel i detta? Jag vet att isoleringsförmågan i detta material inte är så bra. Dock gäller det ett stall, så ekofibrer etc. är inte att tänka på.

Vad för slags papp eller annat naturmaterial kan man använda för att hinda småspån att åka igenom taket? Spelar det någon roll?

Eftersom det kommer att blåsa på loftet, genom ventilationen, kanske man kunde lägga ut ett finmaskigt nät. Några tankar om det?

Jag tar gärna emot åsikter om detta!





 
Ok, jag hänger med.
Väggar då? Funkar det att göra som jag beskrev?

Om man nu släpper det här med kutter, vad tycks det här att man kan lägga för isolering på loftet?

Eftersom detta är ett stall, är målet egentligen att det inte ska blåsa in och att temperaturen kanske hålles på plus-sidan. Hästarna i sig värmer en hel del och på de smällkallaste vinterdagarna, sätter vi in en byggfläkt.

Jag är fullständigt livrädd att bygga "sönder" huset. Att man sedan läser helt motvisande inlägg och råd, på olika sajter, gör det inte lättare.

Anledningen till att jag helt vill utleämna syntetiska material är att jag inbillar mig att man på det viset inte får de moderna problem med fukt och mögel, som man ser idag.

Detta är ju bara gissningar. Kanske var det lika illa på "den gamla goda tiden", med fuktproblem?

 
Tja, det här tål ju att tänkas över.
Tack för svar!
mvh Alex
 
Jag har nu satt ett innertak, bestående av mina 100*40 brädor.

Vi har tänkt om lite och ska bygga en box till. Detta innebär att platsen för höförvaring försvinner. Min tanke är ju naturligtvis att använda loftet till detta.
Min fråga är om man kan ha höet liggandes uppe på loftet, utan plast eller annat som skyddar mot fukten underifrån?
Min tanke är ju naturligtvis att detta ska funka som isolering, på vintern. På sommaren är det ju tomt däruppe.


Väggarna har jag också tänkt om med. Det finns plats för 100mm isolering och jag tänkte ta vanlig glasull, 95mm, att isolera med. Innerskiktet kommer vara liggande spontade brädor.

Mina frågor här är om man behöver vindpapp, ytterst mot den glipiga plankväggen som finns idag?
Annars är det väl isolering, diffusionsspärr, (plast) och sedan innerpanelen, som gäller?


Tacksam för svar.
 
Ok, tack för det svaret!
Asfaboarden; vad gör den exakt? Tar man den istället för vindpapp då, eller både och?

Om man är noga med pappen, räcker det då med den?

mvh Alex

 
Ok!

Bara för att visa min totala okunskap, frågar jag nu vad som menas med att klämma pappen ordentilgt mellan brädorna, menas det att man istället för att bara häfta fast den, spikar en bräda i kanterna runt om?

mvh Alex
 
Bob_the_builder
Byggaren skrev:
Är du noga med att överlappa pappen och klämma den mellan bräder, så duger den med som vindskydd, men den isolerar försumbart.
Det gör väl ändå en skiva asfaboard också? Om jag inte missminner mig så har asfa ett lambdavärde på 0,065 mot MU 0,036. Det gör ju att skivan motsvarar mindre än 7 mm mineralull... Det kan man ju både ha och mista. Dock finns det ju andra argument för att ha skivor som vindskydd, men det handlar ju mer om stabilitet och motståndskraft mot "byggvåld". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.