Jag undrar hur vilken kurvlutning jag ska ha på min Nibe 370, jag bor i Skåne?
 
  • Digital panel visar värmekurva för uppvärmningssystem. Temperaturgrader i Celsius. Display med ikoner och sifferindikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror mycket på ditt värmesystem och hus. Manualen beskriver lämpliga utgångsvärden beroende på huskonstruktion och ort samt hur man kan justera kurvan vid behov.
Tror det är 5 för golvvärme och 9 eller 10 för radiatorer i Skåne.
 
Du ska ha så låg som möjligt utan att frysa. Dessutom s verkar det som min. tempratur är ställt på 41° så även om det är +10 ute så går det ut 41° på värmesystemet, är det nödvändigt?
 
Ja, kurvan ser skum ut. Se pilen jag lagt in, kolla vilket värde du har i 1.9.3.
En svensk manual om temperaturinställningar och justering av värme med diagram och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jorgenf skrev:
Jag undrar hur vilken kurvlutning jag ska ha på min Nibe 370, jag bor i Skåne?
Tack för era svar !
Vi hade en kille som håller på med Nibe värmepumpar han gjorde dom här inställningarna i början på sommaren, men nu när kylan kommer och pumpen går igång så har vi alldeles för varmt! Vi har ju golvvärme i två rum i resten har vi radiatorer. Huset är 200 kvadratmeter. Därför jag undrar om kurvlutningen verkligen är rätt!
Jag får väl prova mig fram men tack igen för synpunkter!
 
Ställ in alla rumstermostater så dom är korrekta i önskad temperatur t.ex. 21 grader sen anteckna intställningen på kurvan, utetemperatur och innetemperatur varje morgon.

Justera kurvan ner så den är så låg som möjligt. lägsta möjliga kurva för att hålla inställd temperatur i pumpen.
Jag har inte en Nibe men la in värden i excel och på så sätt har jag lite olika kurvor och nu efter tuning ca 20-30% lägre förbrukning

(Min pump är inställd att justera på utetemperatur och kurva, inte via rumsgivare)
 
  • Gilla
jorgenf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.