Just som vintern kom så passade kupéfläkten på att börja jävlas... Den gick igång ca 30 sek, stannade 30 sek, gick igång 30 sek osv... Så höll det på i ca 1,5 månad, nu har den lagt av HELT. Så man ser inte ett piss när man är ute och kör... :x

Instrumentpanelens belysning har jävlats lite också (varit mörk vissa dagar, lyst dagen efter) samt en dag när jag gick ut bilen började torkarna på bakrutan att gå ett par gånger (Hade inte kommit åt någon knapp).

Elfel eller vad tror ni? :confused:

Handlar om en Jeep grand cherokee
 
Stilig skrev:
Just som vintern kom så passade kupéfläkten på att börja jävlas... Den gick igång ca 30 sek, stannade 30 sek, gick igång 30 sek osv... Så höll det på i ca 1,5 månad, nu har den lagt av HELT. Så man ser inte ett piss när man är ute och kör... :x

Instrumentpanelens belysning har jävlats lite också (varit mörk vissa dagar, lyst dagen efter) samt en dag när jag gick ut bilen började torkarna på bakrutan att gå ett par gånger (Hade inte kommit åt någon knapp).

Elfel eller vad tror ni? :confused:

Handlar om en Jeep grand cherokee
Känns ut som ett jordfel vet inte vart jordpunkterna sitter på dessa men brukar sitt i Astolpen.
 
Rent spontant tror jag att kolen är slut i fläktmotorn. Belysningen beror nog på att glödtråden går isär ibland inuti glödlampan!
 
Kanske det men tycker nog det är lite för mycket tillfälligheter för det.. Lyser laddningslampan som den ska?
 
Brukar finnas en diodbrygga som sitter innan fläkten. Kolla den. Mät sedan så du har ström fram till reglaget. Testa oxå att mata fläkten med 12v direkt så du vet om den funkar.
 
Fungera fläkten på högsta läget? Detta brukar gå på direktström.
 
Troligtvis kolen. Kupefläkten i min bil betedde sig likadant...jag köpta nya kol för 59:- så var det klart. Dock tog det en halv dag att demontera fläktmotorn.
 
jeep grand cherokee fläkt site:www.jeepsweden.net

Här finns det div trådar med info om detta problem, kopiera och klistra in på google.
 
Normalt brukar man väl misstänka fläktmotstånd, kol, eller fläktmotor men dina övriga problem låter som jordfel, som också skulle kunna ställa till det med fläkten beroende på hur reglaget är kopplat. Ohmmät jorden till det som krånglar mot en bra jord och se om det är dålig kontakt.
 
Problemet kan även sitta i kontrollboxen/regulatorn för fläkten om du har den elektroniska klimatanläggningen, kontakten till kontrollboxen får med åren dålig kontakt och det bildas värme som ger symptomen som du beskriver. Boxen sitter under handskfacket, du ser tydligt på kontakterna om de blivit överhettade, de brukar bli deformerade i plasten av värmen.
 
låter som problem med fläktmotstånd....hade exakt samma problem men med annat bilmärke.
/
M
 
Okej, är värdelös på bilar...
Fläkten fungerar i alla lägen när den väl fungerar. Den slutade gå helt i några dagar. Idag gick den igen, men konstigt... Gick 30 sek, fungerade inte 30 sek, gick igång 10 sek, slutade gå 1 min, osv osv... Jätteroligt nu när det är kallt! Konstigt att den började fungera i mellanåt igen efter flera dagars upphåll eller?
 
Okej, är värdelös på bilar...
Fläkten fungerar i alla lägen när den väl fungerar. Den slutade gå helt i några dagar. Idag gick den igen, men konstigt... Gick 30 sek, fungerade inte 30 sek, gick igång 10 sek, slutade gå 1 min, osv osv... Jätteroligt nu när det är kallt! Konstigt att den började fungera i mellanåt igen efter flera dagars upphåll eller?
 
det blir kontakt/ej kontakt när det pendlar i värme genom motstånden...det är som en kall lödning, det fungerar ibland
och det beror på utvidgningen i materialet pga värmeutveckling. Brukar vara lätt att byta. Sitter direkt på fläkthuset..
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.