Har ett ventilationsaggregat som värmer en lokal jag äger som behöver bytas/uppgraderas.
Kan inte mycket om detta område så behöver lite råd.

Anläggningen är kopplad till fjärrvärme.

Idag finns ingen återvinning vilket jag vill ha. Behovsstyrning känns självklart också att man bör ha.
Vill ju nyttja fjärrvärmen såklart, kanske eventuellt kyla.

Luftflöde på 2 kubik, per minut antar jag.

Tacksamt för svar.
 
Du skriver att du vill byta ut en ventilationsaggregat i en lokal. Jag förutsätter att denna lokal innehar en verksamhet och inte ett boende. Verksamheten har avger inga emissioner utöver vanligt bruk.
Med denna förutsättning bör du titta på ett ventilationsaggregat med roterande värmeväxlare och värmebatteri för värmevatten.
Funktionen av behovsstyrningen borde vara ett minimumflöde och ett normalflöde där en närvarogivare indikerar närvaro och aggregatet varvar upp från minimumflöde till normalflöde.

Det låter som om du har ett flöde på 2m3/s vilket motsvarar 2000l/s.

Jag rekommenderar Fläkt Woods alternativt Swegons aggregat typ;
http://www.flaktwoods.se/produkter/komfortventilation/luftbehandlingsaggregat/eq-prime
http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftbehandlingsaggregat/Enhetsaggregat-GOLD-version-E/GOLD-RX/
 
Precis ,det gäller en butikslokal.

Används då fjärrvärmen för att värma luften på dessa aggregat?

Vad ligger såna här aggregat i för prisklass när det gäller 2kbm/sekund? Kan du kanske också höfta till en grov installationskostnad?

Det ska stå inne i lokalen.
 
Redigerat:
Luftflöde per sekund eller per minut?

Det vore intressant att veta hur stor lokalen är också, golvyta och kanske även takhöjd?
Samt vad det är för verksamhet som skall bedrivas där?
Hur många som samtidigt uppehåller sig i lokalerna?
 
Golvyta ca 1200 kvm. Takhöjd kanske 4-5 meter.

Som sagt det är en butik. Men det kan inte vara många tillfällen det är mer än 50 st samtidigt.
 
Under optimala omständigheter för ett aggregat på ca 2000l/s inkl. El, rör och plåt bör du landa mellan 350.000 och 400.000kr.
 
dunborg skrev:
Under optimala omständigheter för ett aggregat på ca 2000l/s inkl. El, rör och plåt bör du landa mellan 350.000 och 400.000kr.
Antar att du pratar exklusive installation, men är det inklusive moms?
 

Bästa svaret

Inklusive installation under optimala förhållanden. Ska förändringar utöver aggregatbytet ske då börjar det kosta mer.
Specificerad kostnad;
Aggregat ca 170.000kr
Montage/Plåt ca 60.000kr
Rör: ca 50.000kr
El: ca 30.000kr
Styr: ca 15.000kr
Ljuddämpare: ca 15.000kr

Detta är ganska grovt räknat. Kan nog diffa +- 50.000kr

Ex. Moms
 
Tack så mycket för svaren. Nu har man lite mer info när jag ska börja prata med ventilationsfirman.
 
Tänk på att om aggregatet skall värma lokalen nattetid måste det finns en återluftsdel.Man cirkulerar då runt luften i lokalen och värmer upp den.

Vill du ha kyla finns det aggregat där hela kylmaskinen är inbyggd eller så kan man välja att ha en utedel för kylan.

Alla aggregat idag har steglösa fläktar vilket gör behovsstyrning nästan självklart, kostar någon extra givare bara.
 
Damp ner en offert idag i brevlådan. Tar gärna synpunkter.

2015-01-19 19.08.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-19 19.07.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur funkar en ECO2 styrutrustning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.