Hej!

Vi har en eldstad i källaren (2-plans hus från -36) som vi gärna skulle vilja kunna använda, i
nuläget är den fylld med isolering.
På markplan dvs plan 1 finns en kamin som är godkänd att använda, vad krävs för att driftsätta eldstaden?

xna7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uino.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lv9b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ta kontakt med sotarmästaren (eller vad heter den högre graden av sotare), så han kommer ut och inspekterar. Du måste har pappersarbete som säger att du får elda i den.
 
D09
Är det samma rökkanal som eldstäderna är anslutna till?
 
krilleman_215 skrev:
Ta kontakt med sotarmästaren (eller vad heter den högre graden av sotare), så han kommer ut och inspekterar. Du måste har pappersarbete som säger att du får elda i den.
Okej, ska ringa dom, tänkte att det kanske finns något som vi kunde förberett på något sätt (vår ekonomi är tunn just nu)

D09 skrev:
Är det samma rökkanal som eldstäderna är anslutna till?
Vet ej, kan jag kolla de på något sätt?
 
eldstad i källaren ser ut som en bakugn , eller ? Inte för uppvärmning men kanske för brödbak?
 
D09
sladdbarn skrev:
Okej, ska ringa dom, tänkte att det kanske finns något som vi kunde förberett på något sätt (vår ekonomi är tunn just nu)



Vet ej, kan jag kolla de på något sätt?
Vet inget bra svar men lägg en rökpatron i nedre och se om det kommer in

Allt kolla med kommunen / tidigare ägare om det finns någon dokumentation

Eller kolla i pipan på taket om det överhuvudtaget finns 2 kanaler eller fler

Hursomhelst om det är samma kanal så måste du ha avstängning så det inte ryker in från kaminen när du eldar i nedre.

Ett kolmonoxidlarm är nog inte dumt heller...
 
Vad som krävs är en inspektion där man kollar om rökkanalen är tät samt bedömer om eldstaden är okej. Det är först efter detta som du kan veta vad för eventuella åtgärder som du behöver vidta.

Om kanalen är otät måste du täta den genom glidgjutning eller rör. Efter det är det ny inspektion med tryckprovning.

Personligen skulle jag aldrig ha tänt något i ugnen innan sotaren varit där och gett sitt godkännande.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
gaia skrev:
eldstad i källaren ser ut som en bakugn , eller ? Inte för uppvärmning men kanske för brödbak?
Kan säkert stämma, uppvärmning gör vi med luft/vattenvärmepump eller kaminen. Sambon bakar så vi kan
säkert få nytta av den :)

joflopp skrev:
Vad som krävs är en inspektion där man kollar om rökkanalen är tät samt bedömer om eldstaden är okej. Det är först efter detta som du kan veta vad för eventuella åtgärder som du behöver vidta.

Om kanalen är otät måste du täta den genom glidgjutning eller rör. Efter det är det ny inspektion med tryckprovning.

Personligen skulle jag aldrig ha tänt något i ugnen innan sotaren varit där och gett sitt godkännande.
Perfekt, då vet jag vad som gäller. Tack alla som tog sig tid (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.