:) Äntligen har bygget av vårat Kungshus satt fart , något som vi längtat efter väldigt länge . Huset kom förra veckan och efter ca 3 dagar var huset vind och vattentät . Nu den andra veckan kommer huset att vara färdigt utvändigt . Det är 3-4 snickare på plats varje dag och dom verkar otroligt skickliga . Huset ska vara klart om 7 veckor om allt flyter på som det ska . Finns det någon annan här på forumet som bygger Kungshus eller har gjort ??? , dela gärna med er av era erfarenheter . även andra som bygger får också tycka till . :) MVH Adam
 
Vi skall snart beställa vårt kungshus (sotenäs). Var bygger ni och vilken typ? Hur lång tid tog det att få huset levererat från det att ni gjorde beställningen? Lycka till med byggandet.
Mvh Norrifrån
 
Hej . vi har köpt Sillpatronen med inbyggd övervåning "utan balkong " . Vi bygger ca 5mil söder om Stockholm ,i skärgården .Vi skrev på alla papper i November ,sedan började allt arbete med tomten . :D
Jag hopas att allt flyter på bra , jag har stort förtroende för byggkillarna som är väldigt nogranna .
MVH adam
 
Hej igen ,Sotenäs är en väldigt vacker moddel !! . var i landet kommer ni att bygga ?.
 
Vi kommer att bygga i Sollentuna och vi hoppas att få klart med bygglovet imorgon. Sedan är det bara att skriva TOLON och börja arbetet med grunden. Har ni köpt "total entrepenad"?
 
Vi har total entreprenad , mark killen är egen och snickarn tar in rörmokaren och el killen . Jag vet inte om man ska kalla det total entreprenad för att Kungshus har inget ansvar för killarna som är egna företagare .Vi tycker väldigt bra om killarna som bygger huset , dom är kunniga och väldigt nogranna .Vill man göra någon ändring så tar man det direkt med byggarn eller el-killen .exempelvis om man vill ha spottar i taket eller handukstork . Lycka till . MVH adam :)
 
Tack för svaren. Vi kommer också att ha tre kontrakt, ett med snickaren, kungshus och ett med grundkillen. Vår snickare tror jag kommer att heta Mattias. Eftersom det funkar bra så kanske man får fråga vem ni har som snickare? Bygger ni på Muskö? Kul att höra att det går bra!
 
Vi var ENORMT nöjda med de snickare som vi hade från Kungshus och vi hade löst det på samma sett som ni dvs ett kontrakt med snikarn och ett med markkillen samt ett med kungshus.

Om jag inte minns helt fel så hette våra snickare Patrick och Mattias och var från Strängnäs. Markkillen hette Peter eller Petter. :)

Även elkillen var bra(Christer) men vi var inte riktigt nöjda med den VVS-kille som vi hade. Vi fick en mindre vattenläcka pga av att han eller ngn av hans underhuggare inte skruvat åt en slang ordentligt i väggen vilken fick till följd att det så småningom läckte ut vatten i köket.... :(

Det tog 3 månader att lufttorka köket, kunde inte använda ngn fläkt för då hade allt trä i köket slagit sig. Det hela blev fixat för en vecka sedan och golvet revs upp i början av januari.

Det som jag stör mig på vad det gäller VVS-killen är att han inte tog ansvar för det som hade hänt utan "försvann" helt när vi började jaga honom för att iordningsställa det hela. Han kom i och för sig snabbt ut och fixade läckan men han ville helst lösa det vid sidan om utan att blanda in ngt försäkringsbolag. Men det ville inte vi... så när vi skulle ha tag på honom för att veta hur det gick med alla försäkringsärenden så svarade han inte i telefon och ringde aldrig tillbaks trots mängder av meddelanden.

I och med att det var med snickarn vi hade skrivit kontrakt så var det han som blev vår motpart och han skötte det enormt smidigt. Så inge ont om honom...

Hur som helst...vi byggde ute i Huddinge utanför Stockholm och vi valde hustypen Kungsholm och är enormt nöjda med den.

Lycka till med era hus!
:)
 
Hej Adam 32, vi funderar också på Sillpatronen, vi funderar på bygga utanför göteborg, vad fick ni för pris, när jag ringde och pratade med dem, så sa han att man kan räkna med 10000kr kvadraten, stämmer det? Har ni ändrat mycket på eran planritning och kostar det extra?.
Lycka till och tacksam för svar
 
Hejsan ! Vårat hus kommer att kosta ca 1,7 milj .Utöver tillkommer tomt ,brunn,avlopp,el,och alla bankens kostnader . :) Då har vi inget utvändigt kusthus paket , men för övrigt en väldigt bra standard .Snickarna är väldigt bra och inger ett stort förtroende !, vvs killen har vi inte träffat ännu .Se till att mark killen bygger en farbar väg så att alla lastbilar kommer fram , speciellt tegelbilen som inte är höjbar och har ett extra långt utskjut bakåt .Vi fick bära upp allt tegel själva !!! ,ganska tungt .Vi bygger på Muskö .
 
Tack så jättemycket för svaret, det skulle vara kul om du kunde berätta under tiden hur det går. Jag är så nyfiken.
 
Hej. Vi har valt ryggåstak och tagit bort den högra väggen uppe ,så att vi får ett större allrum .Vi har valt till en braskamin i köket "Handöl rosendal " . Vi har åxå tagit pärlspont i övervåningen .Nästa vecka kommer El-killen och drar in all el .Vi har valt att dra datakabel och högtalarkabel i huset ..
MVH adam
 
Hej Adam, på hur stor yta kommer ni att sätta ryggåstak och vad kommer det att kosta er? Trevlig Påsk.
 
Hejsan . vi har ryggåstak på själva mittendelen .dvs att vi inte har någon balkong uppe utan ryggåstak med ett halvmånefönster istället . hoppas ni förstår vad jag menar ,det är inte så lätt att förklara¨
MVH adam
 
Hej Adam

Vi ska börja med markarbetet i maj. Det är Sotenäs vi skall bygga i Järfälla. Huset kommer i juni. Jag är bara nyfiken- kommer ert hus att bli färdigt på 10-8 veckor bara !? Det var kull! Kungshus lovar oss färdigt hus på 16 veckor. Det är väldigt skilnad. Petter kommer att göra grunden & källarväggar.
 Det var skönt att läsa så många positiva ord om vår hustilverkare.
/Galina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.