"Renoveringen uppges bekostas med privata pengar."

Vilka då? ;)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
"Renoveringen uppges bekostas med privata pengar."

Vilka då? ;)
Där finns väl en hel del kapital som den släkten har ackumulerat över åren och som förräntat sig fint. Även om prinsen inte själv tjänar en krona har han säkert någon lekfond som han disponerar.
 
Han designar porslin och bestick. Har även gjort saker åt Svenskt Tenn.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Han designar porslin och bestick. Har även gjort saker åt Svenskt Tenn.
Han lär ju knappast få betalt för detta. Åtminstone inte så det räcker till att renovera en villa i den storleken och med vad jag misstänker, hög standard.
 
Vore kul om han reggade sig här och gjorde en projekttråd :)
 
falkn skrev:
Han lär ju knappast få betalt för detta. Åtminstone inte så det räcker till att renovera en villa i den storleken och med vad jag misstänker, hög standard.
Varför inte? :)

En "kunglig" design går nog ta bra betalt för, men jag förstår vart ni vill komma. Dock kan man ju med samma resonemang säga att jag som anställd i en kommun inte heller har en enda krona av privata medel då min lön till 100% finansieras av skatteintäkter och bidrag.

Sedan kan man ju istället diskutera om man anser att kungafamiljen utför ett arbete värt sin lön.
 
Släkten Bernadotte är ju rätt rik, så kungen har ett bra eget kapital. 2012 läste jag att han hade 300 miljoner i privata pengar.
 
Instämmer med er som säger att CP inte har tjänat en egen krona. Visst Marlen han plagierade litet grejer men man kan ju fråga sig vilka pengar det blev i den soppan.
 
dthompa skrev:
Släkten Bernadotte är ju rätt rik, så kungen har ett bra eget kapital. 2012 läste jag att han hade 300 miljoner i privata pengar.
Får man 130 miljoner i socialbidrag så är ju inte det så konstigt.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
"Den sammanlagda kostnaden i den svenska statsbudgeten är för Kungliga hov- och slottsstaten ett ramanslag på ca 127 miljoner kronor (2014). Därav går runt 65 miljoner till Hovstaterna som så kallat apanage. Återstående del, runt 62 miljoner, går till slottsstaten för drift och underhåll av de elva Kungliga slotten och deras museiverksamhet samt övriga kungliga egendomar såsom Kungliga Djurgården, Hagaparken och Riddarholmskyrkan. Apanaget används för att täcka kostnaderna för statschefens officiella uppgifter samt representationskostnaderna för övriga sex medlemmar av kungahuset."

Alltså, knappast till renovering av privata bostäder eller till att bygga upp en privat förmögenhet.

Källa: Wikipedia
 
Det är väl mycket bättre att Carl Philip lägger pengarna på att renovera istället för att spendera dem på champagne, snabba bilar och slitzmodeller ;)
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Kan vi inte sätta Göran Persson som en avdankad President istället?
 
pelpet skrev:
Det är väl mycket bättre att Carl Philip lägger pengarna på att renovera istället för att spendera dem på champagne, snabba bilar och slitzmodeller ;)
Snabba bilar och champagne är det inget fel på. Paradise hotell däremot, känns inte kungligt
 
Hemmakatten
Håller med om att det är bättre att spendera apanaget på en renovering av ett kulturhistorikt värdefully hus än på champagne och snabba bilar som nån skrev.

Men denna förlegade och odemokratiska statsskick som monarkin är har byggt upp sin privata förmögenhet med apanagets hjälp. Jean Baptiste Bernadotte som hade i Frankrikes namn krigat mot Sverige några tidigare hade inga förmögenheter med sig till Sverige när han blev tillfrågad om att bli kung Carl XIV Johan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.