I ett tidigare skede startade jag en tråd där jag hade lite frågor om solvärme, kulvertar mm. och fick bra tips;
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44308

Jag ska bygga en vedpannecentral i en flygelbyggnad som ska innehålla en rejäl vedpanna och stor ackumulator-volym. I boningshuset, via en kulvert, ska det stå en teknik-tank som ska förse huset med varmvatten och värme (radiatorer + vattengolvvärme).  Jag ska lägga solfångarna på panncentralens tak av den anledningen att jag får skuggfritt söderläge där (boningshuset står 90 grader fel och är dessutom i skugga större delen av eftermiddagarna).

I och med att jag ska öka ackumulatorvolymen med 3000 liter måste jag öka expansionsskärlets volym. Just sitter det på vinden i bostadshuset, men jag vill undvika att utöka detta pga att det skulle kräva ett stort ingrepp i bostaden (Luckan upp till vinden är alldeles för smal. Min idé nu är att dela värmesystemet i två delar och montera ett separat expansionskärl i panncentralen.
Jag tänker mig att låta en 4-slingors soltank vara gränsen mellan systemen och ansluta vv-slingorna till en kulvert (med styrning Laddomat 31) Se skissen.

Har jag tänkt rätt?

 
  • Panncentral_4_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte fattar allt men de två exp kärlen kan inte sitta på olika höjd om de är förbunda direkt med rör. Men de kanske ligger på olika slingor??
 
enligt skiss värms väl husets tank med hjälp av slingor i huvudtanken, så de bör vara ok me exp-kärl på olika höjd ...
 
Finns det några nackdelar med en kulvertslinga i huvudtanken jämfört med ett "odelat" system?

T ex
-Påverkas skiktningen negativt i någon av tankarna ?
-Förstorade förluster?
 
ser ut ungefär som mitt planerade system. calmar v65 i garaget tillsammans med 2m3 tankoch antingen 2 st 500 l eller en ca 1m3 tank. sen kulvert in till hus med 750 l tekniktank med vvslinga+ förvärmningsslinga för vv. anslutningar för plattvvx för solpanel. jag måste åxå på nåt sätt förmodligen ha två "system" har fått rådet att ha två paralella laddslingor i 2m3 tanken.samt tryckkärl, vid öppna kärl finns det risk att luft "sugs" in i systemet om kärlet sitter just ovanför tanken.samt att man ska ha manuella avluftningar eftersom automatiska åxå kan suga in luft i systemet. kulverten är av koppar, borde tåla varmt vatten(mer än 90grader) bättre utan att brytas ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.