Hej
Jag ska installera ett vedpannasystem med pannrum i ladugården 55 m fr bostadshuset. Bostadshuset är på 170m2 och vi kommer att ha en lokal jämte pannrum som är på 100 m2 som ska värmas upp och ha tillgång till varmvatten.
Jag tänkte ha vedpanna på ca 50KW samt ack tank på 3000l i pannrum.
Jag har fått in två olika förslag på lösning av detta.
1. Kulvertstyrning med slavtank på 500 l (inkl 10 m varmvattenslinga) i bostadshus. tvåledad kulvert
2. Fyrledad kulvert och cirkulera varmvattnet till bostadshuset emellanåt.

Vilket rekomenderas, vore tacksam för lite experthjälp?
 
Alt 1.
Att cirkulera en massa varmvatten genom kulverten i onödan blir mycket värmeförluster genom åren. Du kan också sätta en elpatron i tanken i huset och då ha den som varmvattenberedare/elpanna om du inte vill elda, t.ex. på sommaren. Eller om pannan pajar av någon anledning.
Du kan också förbereda tanken på att i framtiden ta emot värme från solfångare.
 
Hej
Tack för svaret.
Ok är med mest inne på det.
Dock vill jag helst ha solpanel på pannrumstaket i framtiden (eftersom det förstör utseendet på bostadshuset).. vad tror du om det. Dumt med så stor tank eller räcker det att sätta slingan riktigt högt i tanken?
Funderar också på om jag ska ha 750 el 500 l som slavtank?
 
Vet inte riktigt faktiskt.
Det finns lite äldre trådar om det här på forumet.
500 eller 750? Jag tycker det borde vara bättre med en 750L.
 
Med 55 m kulvert är nog tank i huset det rätta och ju större deso bättre.

10 m slinga är kort

50 kW och bara 3 m3 är litet
 
C
Solpaneler kan aldrig får för stor tank.

Eller för att vara ännu mer precis: Man kan aldrig få för stora tankar.
 
ok då förbereder jag med solslinga i den stora tanken.
Hur många m3 ack tank rekomenderar ni?
 
Alt 1 men ta bara styrning som startar/stoppar pumpen inte nån blandningsventil som blandar ner till 70° innan kulverten, Då är det bättre att köpa kulvert som klarar 95° temp direkt typ kopparkulvert..
En 750 L tank i huset med dubbla 15 meters slingor som är något utdragna då går de bra att duscha ner tills tanken når 40° i toppen vilket gör att du tar ut max från varje laddning..

Då du verkar ha utrymme i pannrumshuset så skulle du nog välja en större tank på iaf 5 m3 o en effekta 60 kW lamda, Säljs på nätet för 49200 o har 195 l eldstad..
Värmen i 100 m2 lokalen bör dimensioneras för riktigt lågtempererat vatten o köra med bivalentshunt som tar vattnet på 2 nivåer i stora tanken, Blir det golvvärme/aerotemper??
En ordentlig dimensionerad aerotemper kommer du få riktigt låg temp på returen alt golvvärme..

Varför jag tycker du ska ta större panna o tank är för att det ändå är 270 m2 som ska värmas, Beroende på isoleringsgrad på husen så kan det gå mellan 40-70W/m2 att värma kallaste dagarna vilket gör 12-20 kW värmebehov.. Så det kan behövas mellan 300-500 kWh/dygn o man rymmer ca 300 kWh i 5 m3 vatten med diff 40-90° så ändå större tank skulle inte vara fel heller..
I 3000 L rymms 175 kWh vilket kanske inte klarar ens 12 tim beroende på behovet..

Stora tanken bör du ha dubbla slingor så du kan ladda både högt o lågt alt köra med vvx o ladda på 2 nivåer, Därimot så kanske du inte har så stort vv behov i lokalen o då klarar du dej med 1 slinga i toppen för vv..
 
Jaha kopparkulvert. Jag hade tänkt pex rör diameter 32 utv, ska jag ha samma dimension på koppar?
Har du någon bra att rekomendera? Pris? Värmeförluster?
Menar du två vv slingor?
Vad menar du med Utdragna? I höjdled eller?

Jag gick på tumregeln 10-12 l per m2 att värma upp därav 3000 l? Men utrymme finns ju dock så blir det ju mer pengar för en 5000 l...
Ok bra tips ang aerotemper.

Tror jag klarar mig med en slinga i toppen på den stora tanken för vv. Inte stort behov alls.
 
Invändig diameter räcker det med 20 mm, Utan problem laddar man över 60 kW i en 20 mm kulvert o det är onödigt att ha grov kulvert med massa vv som står o svalnar mellan laddningarna..
Aquawarm kopparflex används bl.a av fjärrvärmeverken, 2x22 mm används från huvudstammen o in till husen.. Något aktuellt pris har jag inte men den va billigare än pex kulvert tidigare iaf..
Värmeförluster behöver du iof inte tänka på, En 750 L tank fylls på typ 10-15 min men aquawarm har 5 W/m vid 60° mednas t.ex Wirsbo pex ligger på 20W/m vid samma temp..
Då ändå tanken ska laddas bör det vara så hög temp som möjligt för då blir det ju även mer sällan..

Här finns bild på slingor i tank http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=32&lang=sv
Den nedre utdragen en meter från botten o upp o den övre ca 50 cm hög från toppen o ner med elpatronuttag direkt under som backup..
Samma sak med solslingorna en övre o nedre alt vvx o uttag så man laddar på 2 nivåer, Finns solfångarstyrningar som sköter detta..
Styrningen ser till att hålla t.ex 60° i toppen på tanken sen växlar den o kör mot botten, Ju lägre temp solfångarna jobbar mot desto mer får man ut..

Att jag rekomenderar mer är för att en kompis just fått känna på detta med 2500 l tank i garaget med kulvert till husets 500 l tank, Garaget 160 m2 som hålls 12° samt huset på 155 m2 byggt på -50 talet men garaget är byggt början på 80 så de är nog bättre isolerat än huset..
Nu då det va som kallast räckte iaf tankarna bara över natten så de blev brottom att installera en pelletsbrännare då han är åkare o inte alltid kan va hemma o elda..
Du kommer inte ångra om du tar en större tank på 5m3 o en panna av typen effekta 60 lamda..
Jag tror oxå på en slinga på 10 meter i toppen om inte behovet är till mer än tvätta händer typ..

Vad heter den nu (Sigro kanske) har 2 kompisar till sina garage, Den ena har en på 18 kW till garage på 136m2 o det behövdes inte varmare än knappt 30° för att hålla 10° när det va -32° ute..
Men då man pratar med dom som tillverkar /säljer aerotemprarna är et bara att be att få den dimensionerad för så låg temp som möjligt, Då kan den värma lokalen med låg temp o får ut ändå mer från tanken.. Kanske kan köra med diff på typ 25-90/95° i stora tanken vilket gör att du rymmer/nyttjar 400 kWh/laddning av 5m3 tanken..
 
Ok tack så mycket för värdefull information!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.