Tja!
Jag undrar om det har någon betydelse om laddpumpen som laddar tekniktanken i huset sitter på framledning eller returledning?
samt vilken storlek på pumpen som är lämplig, ca 30 meter kulvert diameter 22 retur och 28 fram+ ca 12 meter 1"",dvs ca 42 meter "enkel" väg.
höjdskillnad mellan tankarna är ungefär tekniktankens botten max 0,5 meter under huvudtanken, tekniktank ca 1500 hög och huvudtank ca 2800 hög, sen så ligger kopparkulverten ca 1 meter djupt.
 
Min sitter på varma sidan, se bild nedan. Kan dock inte tipsa om dimensioneringen, min kulvert är 2x40 men i övrigt ungefär samma förhållanden.
a6.htm16.jpg
 
slipperman1
tack för snabbt svar :)
är det tekniktanken på bilden?
vad har din pump för beteckning?
 
Japp, det är tekniktanken i huset. Jag har faktiskt inte funderat på detta, men fick just en förflugen tanke att höjdskillnader och sånt tar ut vartannat i en två-rörskulvert där rören ligger helt parallellt med varandra, utan det är egentligen bara rörens flödesmotstånd som skall övervinnas. Helt ogenomtänkt och väl värt att dissa(det kanske inte är säkert att kriteriet för hävertverkan uppfylls).

kulvertpump.jpg
 
Du har rätt, höjdskillnaderna tar ut varandra så pumpen behöver inte övervinna mer än rörfriktionen (tryckfallet i rör, ventiler mm). Det är ju tom så att det blir lättare att pumpa upp vattnet ju högre tekniktanken sitter eftersom du får hjälp av naturlagarna (självcirkulation).
 
Två frågor till slipperman angående din tekniktank. Vad är din strypventil iställd på som sitter över cirkpumpen?jag ser på bilden att du har en kulvertstyrning från termoventiler funkar den bra?
 
svanskog skrev:
Två  frågor  till slipperman angående din tekniktank. Vad är din strypventil iställd på som sitter över cirkpumpen?jag ser på bilden att du har en kulvertstyrning från termoventiler funkar den bra?

Strypventilen är nog en av de saker som jag inte ägnat någon större tanke. Den står helt öppen men jag har inte funderat över om det finns något annat optimum än "fullt ställ". Möjligvis skulle det vara om skiktningen på något sätt skulle förstöras när man fyller på varmt, men i och med att man byter hela tanken så tror jag inte att det är någon idé att ha annat än fullt ställ.
Kulvertstyrningen gör utan tvekan sitt jobb, man kan ju välja på två olika modeller, en med mer elektronik i och en något mer robust vilken jag valde (mer åsksäker). Inga krångligheter, bara att köra!
 
Vad kostade kulvertstyrningen..??
 
När jag dimensionerade min kulvertladdpump till tekniktanken åkte jag till skrothandlaren, hittade en pump som jag tyckte såg bra ut och åkte hem och monterade in den. Vad den ger i flöde har jag inte det ringaste aning om eftersom typskylten är borta men man får in tummen i hålen där vattnet ska in och ut. Det funkar bra så det blev lagom. Nu ska jag bara konstruera färdigt kulvertstyrningen, ett litet nätt arrangemang för 150 spänn i delar och sen är det klart.


Nu har ni fått min version av dimensionering, ser det bra ut så blir det oftast bra också. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.