Är det någon här inne som använder sig av kulvert för värme och varmvatten?

Fördelar/nackdelar mottages tacksamt.

Finns det någon maxgräns när det gäller hur långt man får dra?
Jag har lite funderingar på att lägga en kulvert. Längd ca 30 meter. Är det dumt?
Vad kostar det per meter med kulvert?
Vilket är bäst böjlig eller "oböjlig" kulvert?

Tacksam för svar.
 
36 som varit in och tittat....

Är det verkligen INGEN som vet något om kulvert för VVS?? ???
 
Det beror på

Vad gör/kan du själv, inköpskanaler? Rinkaby, Wirsbo ger priser.
Vilken temp du skall ha i kulverten beror på om du har/inte har en slav/tekniktank i huset (vilket jag tror är bäst) och då skall du ha Cuflex.
Gräv ner ordentligt och extraisolera, ty det blir en hel del förluster.
Det kan bli mycket lull (mässingsbitar) om röris får härja fritt, men det går att göra rätt enkelt
Alltså panna och stor ack i garaget, 500-750 ltr inne med VVB eller extern VVB eller vvautomat.
Ett skolex på optimering, max temp, dia på Cu eller Pex, kontinuerlig laddning av lilla eller ej, hur stora ackar, uppvärmningssätt osv

..det låter som om du tänkt elda med ved
 
Inte ved. Det kommer att bli pellets.
Måste man ha acctank då?? Hade nämlingen tänk slippa det...
 
silverdahl skrev:
Inte ved. Det kommer att bli pellets.
Måste man ha acctank då?? Hade nämlingen tänk slippa det...
Fördelen med en acctank är att du inte behöver cirkulera vattnet i kulverten hela tiden, och att du därmed minskar förlusterna (tanken skall då stå i huset, naturligtvis).
 
Måste ej, men bättre

Ok, Ett alternativ för dig är kanske att bara ha pannan ute; Cu (Fe) kulvert och sedan ngt liknande laddomat och säg 750 ltr ack inne i huset, med extern VVB alt vvautomat

ev tankar på solfångare?


...det kan lätt bli fel om man inte har helheten
 
Jag har konsulterat en VVSmontör nu.

Det skall gå bra att köra kulvert och crikulation på varmattnet.

Eventuellt ingen cirkulation och en elpatron inne i huset som värmer vattnet tills det från pannan "hunnit fram"
 
Optimering! räkna på förlusterna
(VVS-killen vill plocka på grejer, en det behövs ej)
 
Hej.

Har lagt en kulvert frång Garage,pannrum där vedpanna med acctankar finns,har köpt den grövsta kulverten med 4 rör. 600 kr m, 16 m kulvert i mitt fall,kommer även att instalera en 60l vvb inne i huset för husfriden skull.
Detta för att inte behöva köra acctankarna så högt i temp, nu kan jag köra dem ner till 30 *c.

Kommer inte att cirkulera vv då detta stör acctankarna.

MVH Patrik putte Andersson.
 
Dia på kulvertrören skall inte vara större än att de klarar max panneffekt - allt däröver blir bara förluster.

Räkna, sätt in temperaturer och räkna på förlusterna vid olika fall. Tänk på att det är några liter kallt vatten i slangarna och vad som händer när/om det kommer in på toppen i en laddad ack.
..släng sen på frigolitskivor som håller tjälen bort och dränera kulverten väl.

...alltså:
Årlig värmeförlust är ca 130-150 kWh per meter och år (för de flesta kulvertrör som är aktuella här) vid Grävdjup 0,6 m, Tfram 85, Tretur 55, Tomgivn (mark) 5, dvs DeltaT = 65. DT = [(85-5)+(55-5)]/2-5. Om DT ändras 10 grader påverkas förslusten med 10/65 = 15%

...förslusterna är betydande vid längre kulvertar, dvs går att spara om tempnivåerna sänks (tex gm att ladda 1-2 ggr per vecka och sen låta det kallna i kulverten däremellan) som sagt en optimeringsfråga
 
Kontinuerlig cirkulation genom kulverten känns som ett ineffektivt och förlegat koncept. VVSmontören du hört med kanske inte känner till dagens teknik att använda kulvertstyrning och tank?
 
och rätt utfört så behöver returen i kulverten (från hus till panna) ej bli varmare än ca 30 C. dvs bottentempen i en välskiktad ack. Sätts den tempen in i DT ovan så fås effekten av den åtgärden och kvar återstår hur bolla med framledningstempen - och det beror på vad man har/väljer för utrustning i huset. Det varmaste man behöver är 65-70 för varmvatten, då kan man ju tänka sig att aldrig ha mera i frammen, men då sjunker ackkapaciteten (i huset) till hälften.
Och då kan man tänka sig en ack i pannrummet ute och shunta fram bara 65-70 gradigt till acken i huset.
eller så har man en ack (endast) i pannrummet och .....
ja det blir olika alternativ som har konsekvenser i investering, förluster osv
 
silverdahl skrev:
Är det någon här inne som använder sig av kulvert för värme och varmvatten?

Fördelar/nackdelar mottages tacksamt.

Finns det någon maxgräns när det gäller hur långt man får dra?
Jag har lite funderingar på att lägga en kulvert. Längd ca 30 meter. Är det dumt?
Vad kostar det per meter med kulvert?
Vilket är bäst böjlig eller "oböjlig" kulvert?

Tacksam för svar.

Jag har 6m kulvert rör mellan garage och hus för uppvärmning och tappvatten (4 ledare) det är dyr slang, ca 565 kr /m på rinkaby. men det är ju en tjock slang också.

Funktionen är det dock ingen fel på. Jag har har mindre än 0,2 graders förlust mellan anslutningen i huset och uppsticket i garaget. Jag har gv i garaget så vattnet håller kring 22gr, kulvertröret är nedgrävt ca 60cm i sand/grus

Ett alternativ vore kanske gräva en "kanal" och fylla med vanlig isolering som man isolerar med plast runtom ?, men då måste man bygga in det på något sätt annars trycks isoleringen ihop.
 
Har lagt en kulvert frång Garage,pannrum där vedpanna med acctankar finns,har köpt den grövsta kulverten med 4 rör. 600 kr m, 16 m kulvert i mitt fall,kommer även att instalera en 60l vvb inne i huset för husfriden skull.
Detta för att inte behöva köra acctankarna så högt i temp, nu kan jag köra dem ner till 30 *c.

Kommer inte att cirkulera vv då detta stör acctankarna.

MVH Patrik putte Andersson.
Jag har i stort sätt en identisk systemlösning när det gäller vv.
För att inte vid varje tappning fylla elvvb med svalt vv, så har jag (utan att ha räknat på det) vvc.
För att minimera förlusterna och kylning av acc har jag vvc igång bara när det behövs. I mitt fall blir det på kvällarna och då spelar det ingen större roll om jag kör vvc, för då har jag i normalfallet eld i pannan och har därmed "råd" att slösa, både på vv och vvcförluster.
Hela natten står vvc still och startar en timme under "morgonrushen", sen får den stå till kvällen igen.( vad bra dom här elektroniska timrarna är!).

Jag vet inte om detta arrangemang är overkill, men jag tycker det fungerar snålt, bekvämt och bra.

(om jag inte hade vvc så skulle jag använda så klent rör som möjligt för vv i kulverten.)

Värmen snurrar ioförsig dygnet runt, men det är svala temperaturer (ca 30-35 grader) och låga flöden.
Förlusterna är nog små.

Det som retar mig just nu är att jag är för feg för att köra ut oblandat 90 gradigt vv till min elvvb. kulvertrören ska tåla 90 grader i topparna, men jag har monterat en blandningsventil ute vid acc som tar ner tempen till 65 gr. Därifrån hämtar jag även vv till garage/pannrum.

Med facit i hand så skulle det inte varit dumt med cu rör för varmvattnet i kulverten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.