Hejsan

Håller på med ett garagebygge. Ska dra värme och tappvatten från huset till garaget. Det kommer att bli en sträcka på ca 16m där det behövs en kulvert i marken mellan huset och garaget.

Funderar på om det lämpligaste är att ta en kulvert med fyra rör, för värme + tappvatten varmt/kallt, eller annan konfiguration?

Letade lite på nätet och hittade KEJ som verkar ha kulvertar till bra pris, 250:-/m, men då med bara två rör i. VVS-Boden har med 4 rör, men då kostar det genast över 600:-/m

Jag antar att jag kan lägga kallvattenröret utan isolering direkt i marken, kanske till och med bättre?

Jag vet att det kommer att ta evigheter att få varmvatten ut till garaget denna vägen, och att det kan vara bättre med en varmvattenberedare där ute med tanke på det. Men när jag nu gör detta vill jag ändå hålla alla dörrar öppna. Varmvattencirkulation är ju också ett alternativ, i så fall kanske med ett 4-rörskulvert + kallvatten direkt i marken.

Vad har ni för tips och råd kring detta?
Några prisvärda alternativ för 4-rörskulvert? Eller billigaste alternativet att lägga dubbla 2-rörs från KEJ? Lite jobbigt bara att jag då måste kärnborra två hål genom min 1m tjocka granitgrundmur.
Erfarenheter av KEJ?
 
Hej vi gjorde samma sak och drog en kulvert med 4 rör i.

Dessa var för värme 2st
Varmvatten 2 stycken för att varmvattnetvskall cirkulera så att man inte behöver spola någon minut innan varmvatten varje gång

Kallvattnet låg bredvid, annars kyler den kulverten

Med vänlig hälsning,
Anders
 
Ok. Var köpte ni er kulvert?
 
Jag har handlat av KEJ. Drog kulvert från garaget till bostaden, ca 11 meter. En kulvert med 2x25 mm och en kulvert med 2x32 mm, ena till värme och andra till varmvatten, precis som andnyg. Funkade väldigt bra att handla från KEJ, de skickade kulverten direkt dagen efter de hade fått beställningen och det kom fram på ett par dagar. Jag funderade också på 4-rörskulvert, men de hade en synpunkt jag tyckte var klok. Det är att kulvert med 4 rör blir större i diametern och därmed kräver större böjningsradie. Det är då lite knepigare att få in den snyggt i ett befintligt hus. Sedan att det blev betydligt billigare gjorde ju inte saken sämre :)
 
Billigt är bra min var snordyr :(
 
bafs skrev:
Jag har handlat av KEJ. Drog kulvert från garaget till bostaden, ca 11 meter. En kulvert med 2x25 mm och en kulvert med 2x32 mm, ena till värme och andra till varmvatten, precis som andnyg. Funkade väldigt bra att handla från KEJ, de skickade kulverten direkt dagen efter de hade fått beställningen och det kom fram på ett par dagar. Jag funderade också på 4-rörskulvert, men de hade en synpunkt jag tyckte var klok. Det är att kulvert med 4 rör blir större i diametern och därmed kräver större böjningsradie. Det är då lite knepigare att få in den snyggt i ett befintligt hus. Sedan att det blev betydligt billigare gjorde ju inte saken sämre :)
Ja, jag har faktiskt tänkt även den tanken angående radierna, som ju inte är direkt små på dessa. Och dessutom blir det ju inte dyrare med två st 2-rörskulvertar från KEJ jmfrt med en 4-rörs från t.ex. uponor.
Så det får nog bli så.

Mvh Thomas
 
Inser att det inte blir någon prisskillnad i praktiken att beställa från KEJ eller Uponor från Rinkaby.
KEJ lägger på så hög fraktkostnad att det i slutändan blir samma pris.

Skillnaden är dock att KEJ kör med PU isolering och Uponor med Polyeten. Nån som vet vad polyetenskum har för lambda, typiskt.?
 
Vad jag vet är det ingen större skillnad totalt mellan KEJ:s och Uponors kulvert i värde, men PU har bättre värde än polyeten, så KEJ:s kulvert har ganska mycket mindre ytterdiameter.
 
Då torde väl Maxitherms kulvert ha bättre värden än Uponors? Bägge dessa säljs ju på Rinkaby. Jag har Maxitherms kulvert från garaget som gick till det gamla huset. I det blivande huset har jag dragit in Uponors kulvert som jag ska skarva ihop med den från garaget. Att det blev Uponors kulvert berodde på den mindre böjradien. Fast jag upplevde Uponors som lite "billig" i utförandet. Den funkar säkert lika bra dock.

Mattias
 
Men det är samma ytterdiameter, 90mm, så i så fall är KEJ bättre isolerad.

Nån som vet lambda på polyetenskum, vore intressant att veta? Har letat på nätet men inte hittat.
 
thomasx skrev:
Men det är samma ytterdiameter, 90mm, så i så fall är KEJ bättre isolerad.

Nån som vet lambda på polyetenskum, vore intressant att veta? Har letat på nätet men inte hittat.
Jag trodde Uponor hade 175 mm ytterdiameter på höljet på 2x25 mm? Och då blir det så mycket mer isolering att värmeförlusten per meter kulvert är ungefär detsamma, men den 2x25 mm jag har från KEJ har en ytterdiameter på 90 mm. Jag uppskattade att den inte var grövre när den skulle genom grunden.... Det var besvärligt nog ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.