Länge sedan jag skrev något i forumet, men nu vankas det eventuellt garagebygge till sommaren/hösten! Detaljerna kring garaget kan jag ta i en annan tråd, men jag har några funderingar specifikt kring uppvärmningen.

Jag har mer eller mindre landat i att jag ska gjuta in golvvärme och mata från husets pelletspanna via kulvert. Nu börjar funderingarna. Garaget är totalt 8,4x6m varav c:a 2x6 är en separat förrådsdel. Tanken är, en slinga i förrådet och en i garagedelen, samt att golvvärmen ska stå för grundvärme, 10-15 grader. Sedan kanske jag kompletterar med en LVP eller en fläktkonvektor, elradiatorer/whatever.

Jag kommer troligtvis köra på en 2x25-kulvert från https://www.kejteknik.se/kulvert.html. Sträckan mellan hus och garage är c:a 20 meter. Frågorna är som följer:

1. Kulvertanslutning
Jag hade initialt tänkt koppla in kulverten via en plattvärmeväxlare på returen från huset inne pannrummet. Problemet med detta är att pannrummet är ytterligare ~6m från garaget + att dragningen blir något komplicerad då jag nog måste dra kulverten under källargolvet för att komma in i pannrummet. Det är inget som avskräcker, men jag gör det ju ogärna i onödan, om vi säger så.

Plan B är istället att gå in via väggen i matkällaren. Om jag förlägger kulverten 80cm under mark så blir det ungefär i knähöjd i källaren. Rakt ovanför matkällaren finns en relativt meningslös radiator bakom 20 uppsättningar jackor och overaller. Tanken är då att jag skulle avsluta kulverten direkt inne i matkällaren, och dra upp rör till den ovanliggande hallen, ersätta befintlig radiator med en plattvärmeväxlare och sedan ansluta rören från kulverten via en trevägsshunt för att kunna styra temperaturen till garaget. Konsekvensen blir ju att jag då istället kopplar in mig på stigar-sidan, dock en bit ut i periferin i värmesystemet, men tanken är att jag kan reglera eventuella konsekvenser av detta med shunten.

Hyfsat korrekt ritning över källaren från 1967 som illustrerar de olika dragningarna:
Ritning över en källarplan med markerade förslag till dragning av kulvert för uppvärmning av ett garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Golvvärmeriet i garaget
Nästa fundering är då sedan andra änden av kulverten. Initialt hade jag nog tänkt en cirkulationspump inne i huset som cirkulerar vattnet i kulverten, sedan hade jag tänkt köpa ett färdigt golvvärmepaket från golvvärmebutiken som inkluderar LK:s minishunt M60n (mest av "gammal vana", eftersom jag har en sådan sedan tidigare för golvvärme i den högra delen av källaren). Men sedan insåg jag att den shunten nog inte fyller någon direkt funktion och att jag klarar mig med en "vanlig" golvvärmefördelare samt cirkulationspump ute i garaget, är detta ett korrekt antagande? Hur tar jag reda på vilken cirkulationspump jag isåfall behöver?

3. Dimension och längd
Finns det något starkt argument till 16 respektive 20mm rör för golvvärmen i garaget? Räcker det med 45 cm mellan slingorna?

Fler funderingar lär tillkomma, men det är vad jag har i dagsläget :seenoevil:
 
Krilleman
Med take på hur uttömmande svar du fått hittills så skulle jag tycka enligt följande gamla slagdänga:

Illustration av KISS-principen med texten "KEEP IT SIMPLE STUPID" inramat inom kod-taggar.

Hur har du tänkt att styra flöden och värme ut mot garaget via VVX?

Jag skulle ha kopplat in mig parallellt ut via kulvert direkt på garagets matning till GV utan VVX. Shunt för att sänka tempen ner till GV-temp är ju såklart ett måste om du kör radiatorer i huset.

Mängder av hushåll har ju värmekällan i garage och kulvert in i huset "rakt på".
Jag skulle byggt precis lika dant fast endå tänkt tvärt om.

Enkelt är oftast bäst.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med take på hur uttömmande svar du fått hittills så skulle jag tycka enligt följande gamla slagdänga:

[bild]

Hur har du tänkt att styra flöden och värme ut mot garaget via VVX?

Jag skulle ha kopplat in mig parallellt ut via kulvert direkt på garagets matning till GV utan VVX. Shunt för att sänka tempen ner till GV-temp är ju såklart ett måste om du kör radiatorer i huset.

Mängder av hushåll har ju värmekällan i garage och kulvert in i huset "rakt på".
Jag skulle byggt precis lika dant fast endå tänkt tvärt om.

Enkelt är oftast bäst.
Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, men jag tänkte väl ha VVX, shunt och cirkulationspump på hussidan för att kunna hålla så låg temp som möjligt i kulverten. Shunten tänker jag styra med en ESBE-automatik som jag har liggandes från en reservdelspanna jag köpte.

Anledningen till att jag överväger VVX (Jag har en sån liggande också från samma reservdelspanna) är väl för att ha möjlighet att ha glykol i det systemet och kunna kallställa vid behov. Sedan behöver jag väl ändå en till cirkulationspump för att få något flöde i golvvärmen i garaget? Och jag behöver väl säkert byta tryckkärlet om jag ökar systemvolymen med kulvert + ~200meter golvvärme?

Det känns inte som att det blir så mycket enklare bara för att skulle skippa VVX, men jag kanske tänker fel?
 
Krilleman
Har du tankar på glykolfyllnad tänker du helt rätt. Men då måste du ha ett extra EXP för endast garaget och inte öka på volymen i EXP för huset.

Styrningsmässigt så finns det ju en del att fundera på.

Golvvärmen kan du absolut köra på 20mm slang, den transporterar ju mer värme än 16 och har du tänkt "lågtemp utöver normen via returen i huset" så sa du absolut köra på 20.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du tankar på glykolfyllnad tänker du helt rätt. Men då måste du ha ett extra EXP för endast garaget och inte öka på volymen i EXP för huset.

Styrningsmässigt så finns det ju en del att fundera på.

Golvvärmen kan du absolut köra på 20mm slang, den transporterar ju mer värme än 16 och har du tänkt "lågtemp utöver normen via returen i huset" så sa du absolut köra på 20.
Ja, en extra exp i garaget är jag helt med på! Så det står ju troligtvis mellan en större i huset, eller en till i garaget.

Oavsett VVX eller inte så måste det ju vara bättre att placera shunt vid huset eller hur?
Och oavsett VVX eller inte så kommer jag behöva ytterligare en cirkulationspump?

När du säger styrningsmässigt så är du inne på någon form av kulvertstyrning? För jag hade nog tänkt hålla det ganska enkelt och bara reglera stigartemperatur mot antingen en inomhusgivare i garaget, eller ännu enklare mot returtempen från garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.