Uppdatering: Det är ett läckage i kulverten, så vattnet kommer upp nerifrån.

Vi har en kulvert mellan garage och hus för värme och vatten. När jag kom ut till garaget idag så var kulverthålet i garagegolvet fyllt med vatten efter att barnen hade tvättat bilarna. Kranen sitter precis ovanför kulverthålet och barnen har ingen aning om hur mycket vatten som kan ha läckt ut. Jag har aldrig brytt mig om att titta ner i kulverthålet och det har varit något i vägen med damm och sot ovanpå. Huset är byggt tidigt 80-tal.
Kan hela kulverten vara fylld med vatten?
Är den tätad så att det inte ska kunna rinna ner vatten?
Ska jag börja gräva (med händerna) ur det som är runt rören?
Något annat jag borde göra?
 
Redigerat:
C connyake skrev:
Uppdatering: Det är ett läckage i kulverten, så vattnet kommer upp nerifrån.

Vi har en kulvert mellan garage och hus för värme och vatten. När jag kom ut till garaget idag så var kulverthålet i garagegolvet fyllt med vatten efter att barnen hade tvättat bilarna. Kranen sitter precis ovanför kulverthålet och barnen har ingen aning om hur mycket vatten som kan ha läckt ut. Jag har aldrig brytt mig om att titta ner i kulverthålet och det har varit något i vägen med damm och sot ovanpå. Huset är byggt tidigt 80-tal.
Kan hela kulverten vara fylld med vatten?
Är den tätad så att det inte ska kunna rinna ner vatten?
Ska jag börja gräva (med händerna) ur det som är runt rören?
Något annat jag borde göra?
Det är ju helt omöjligt att svara på hur din kulvert är byggd utan bilder eller ritning.
Men den bör ju ha någon form av dränering/avlopp, annars borde den ju snabbt fyllas upp av regn, snösmält osv.
Så det kanske ha blivit stopp ?
Du får pumpa ur den (eller tömma den mha hink eller liknande, och rensa för att se hur det ser ut helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.