Hej, vi håller på att planera för nybyggt hus i Skåne. Själva bostadshuset kommer att byggas efter passivhusstandard med FTX-ventilation, därtill kopplat ack-tank, jordvärme-värmepump och ev även solvärme.

Vi hade samtidigt tänkte att bygga ett litet komplementhus om ca 60-80 kvm knappa 5 m från huset, som vi skall ha till uthyrning till studenter (2 sovrum, dusch och pentry). Till det liten verkstad och förråd som minst skall vara frostfria. Samma isolerstandard som stora huset.

Till min fråga, vad är smartast - kulvert från stora huset med tappvarmvatten och till golvvärme? Egen luft-luftvärmepump och liten varmvattenberederare som går på direkt el? Finns det kombinationslösningar? Känns lite synd med en så enkel lösning när stora huset har en så avancerad anläggning - men det blir nog oförsvarbart med en egen vp till lilla huset.
 
Tycker kulvert för värmen men VVB för varmvatten behovet.
 
Nu ligger det ju så nära och görs nytt samt med all tänkbar prima utrustning då tycker jag det vore synd att inte försörja allt från huvudbyggnaden. Enkelt och bra på alla sätt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är inne på samma fundering mellan huvudbyggnad (välisolerat hus med golvvärme och bergvärmepump) och planerat Attefallshus (isolerad betongplatta med golvvärme), dock är avståndet här lite längre (ca 20 m). Jag planerar att dra fram 4-rörs kulvert och koppla in värmen men varmvattnet vet jag idag inte om det lönar sig. Med så långa sträckor antar jag att det behövs kontinuerlig varmvattencirkulation (ev. på timer så den endast går dagtid) och då blir väl förlusterna rätt stora kan jag tänka mig?
 
tommib
Eftersom det är för uthyrning kan man argumentera att det är bra att separera varmvattnet till en separat VVB för att kunna specificera detta (det är ändå standard i alla nya bostadshus att ta betalt för varmvattnet). Värme däremot verkar dumt att köra på något annat än huvudhusets förnämliga anläggning.
 
Går att sätta en vattenräknare på varmvattnet till lillhuset och då kan ni ta ett schablonbelopp per liter och då spelar det ingen roll om det blir förlust med varmvatten stående i kulverten eftersom hyresgästerna betalar för detta.
 
Jag hade kört kulvert för värme och vatten, men satt en liten vvb (typ 15 liter) i lillhuset i serie (varmvatten in, varmvatten ut) för att man inte ska behöva spola länge för att få varmvatten.

Jag hade också lagt ner ordentligt med kanalisation så att man kan dela bredband mellan husen. Jag hade också övervägt att lägga ner välisolerade ventilationsrör och kopplat in lillhuset på husets FTX-anläggning.
 
  • Gilla
aiskylos2 och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade kört kulvert för värme och vatten, men satt en liten vvb (typ 15 liter) i lillhuset i serie (varmvatten in, varmvatten ut) för att man inte ska behöva spola länge för att få varmvatten.
Verkar ju smart!
Hur är det med fara för legionella i varmvattenkulvet om vattnet står stilla en längre stund?
 
  • Gilla
Bjorn.Hed
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
ByggaNytt skrev:
Verkar ju smart!
Hur är det med fara för legionella i varmvattenkulvet om vattnet står stilla en längre stund?
Har inte riktigt koll på legionella men den dör väl vid högre temperaturer. Och eftersom vattnet hettas upp i den lilla beredaren så borde ju eventuell legionella som hunnit bildas i kulverten brännas bort.

Kör den lilla beredaren på maxtemp och sätt en blandningsventil efter.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
tommib
Nja, inte om det är högt flöde. Även vid 60 grader tar det två minuter för bakterierna att dö. Men jag tror inte att problemet blir så stort ändå om någon bara spolar några gånger i veckan i uthuset. Alternativt får man ha välisolerad VVC.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Jag kör nog på en 4-vägskulvert för golvvärme och kopplar på även varmvatten, men sätter som tipset ovan en liten beredare i komplementhuset. Sen kopplar jag en liten pump för varmvattencirkulation på timer och kör den typ 4*5 min per dygn. Alltid varmt vatten direkt och inget stillastående vatten nån längre period:D
Ännu bättre vore ju att som komplement till timern sätta en rörelsevakt i komplementhuset som drar ett relä som startar pumpen för varmvattencirkulationen!
Jag har en sån lösning med extern pump och varmvattencirkulation idag i huvudbyggnaden och det funkar utmärkt. Pumpen är på 25W och går på timer mellan beredare och köket. Bergvärmepumpem har ju sedan sitt legionellaskydd och var 10 dag så spetsar den m.h.a elpatron varmvattnet till 65.

Tack för tipset med lilla beredaren!
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
Vill bara tacka, har fått en hel del nya tankar som jag tar med mig. Hyresgästerna kommer betala ett schablonbelopp för el, vatten, vv, bredband. Standard för studenter vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.