Jag planerar att koppla bort mina kulvert slingor och ha allt vatten i ett system.
jag tror att jag har det mesta klart för mig men jag några frågor vill jag försöka få svar på.
Höjden mellan exp och högsta radiator är 1,5m men det är ca 6 m från tektank i källaren.hur högt behöver pumpen till rad trycka?

Går det att ansluta kulverten på laddrören mellan panna och tank?? (röd ring på bild)
Jag är orolig för att pumpen ska trycka vatten genom pannan via laddomaten i stället för att ta vatten från tanken.

Kom gärna med kommentarer om mina koppel tankar. Denna gång struntar jag i rörisen och försöker själv ihop med hjälp av folk som dragit rör på fritiden. Hoppas att det funkar som jag vill!
 
  • Pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tektank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Pumpen behöver kunna trycka minst 1,5 m så en fyrameters räcker. Sätt kulvertpumpen så att den trycker mot tekniktanken i källaren.

Det går bra att ansluta på laddrören om dom inte är mycket långa / klena, såfort pannan kallnat vill vattnet hellre gå genom tanken och om kulverten tömmer pannan på varmt vatten är det ju bara bra.

Varför har du ritat en backventil på elementkretsen?
 
Sätt kulvertpumpen så att den trycker mot tekniktanken i källaren.
Menar du att jag ska placera pumpen vid huvudtanken i pannrummet. Pumpen sitter i dag nere i källarren och trycker kallt mot ht och suger varmt.Detta är alltså inte bra??

Det går bra att ansluta på laddrören om dom inte är mycket långa / klena,
Rören är cu28 ca 15-16 m långa.

Backventilen skulle vara en dubbelverkande historia för att hindra vattnet att falla om pumpen stannar.Men jag kanske har fattat detta fel?
 
Bra och bra, men högsta tryck (i huset) får du om du sätter kulvertpumpen så att den trycker från pannrummet in mot huset.

Laddrören är väl inte 15m?

Vattnet faller inte förrän du öppnar nån luftskruv.
 
Sorry är väl trött. Laddrören är ca 4 m och cu 35.Det var kulvertrören som är 15m

Kommer det att funka med pumpen där den är eller ska jag flytta den.Men det kräver grävning då styrningen sitter i källaren. Pumpen kommer ju bara att gå kortare stunder men du menar att det påverkar trycket i huset konstant. ?
Hoppas du står ut med dumma frågor
 
Det kommer att funka bra. Du kommer att ha väldigt lågt undertryck i elementen även när det är strömavbrott, dvs elementen/rören ska vara väldigt otäta om det ska läcka in luft.
 
Tack matss:)
Jag kommer att genomföra detta under april om allt går bra och jag kommer kanske med fler frågor ;)
MVH Tobbe
 
Kom ihåg kulventiler på strategiska ställen, så du slipper tappa ur tanken flera gånger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.